Thursday, April 24, 2008

Takashimaya och Mando soup

Denna bild visar hur vackert det är under Chinese New Year med alla lyktor!

dag var det dags att göra undersökning på det stora japanska varuhuset Takashimaya. De har hårdnackat vägrat att gå med på detta så det blev undercover, smyga runt bland klädställningar och försöka memorera märken och priser men det gick bra, hade hjälp av förra undersökningen. I huset Takashimaya och Nge Ann City ligger en av mina koreanska favoritrestauranger så jag unnade mig en lunch där eftersom jag är förkyld och tycker synd om mig. Det blev rykande het Mando Soup, dumpling soup som är så god!! Som vanligt serverades en massa småplock innan maten, allt dränkt i vitlök, underbart! Jag älskar verkligen koreansk mat, jag undrar om det är något genetiskt, jag är inte alls lika förtjust i thailändskt eller kinesiskt. Eller någon annan asiatisk mat...Jag ser fram emot all god mat i Dubai!

Knatade runt och gjorde klart allt och sedan dags att åka hem och hämta barn. Hämtade även grannens dotter som går i Year 1, eftersom hennes syster var sjuk. Elias gick och spelade apa hela vägen hem, låtsades gå in i lyktstolpar, snubbla, kastade blommor i huvudet på sig själv och lilla tjejen gick bredvid och skrattade.

Ikväll fick jag ett ryck och slängde lite papper. Mina studier har helt lagts på hyllan, jag kan liksom inte koncentrera mig längre på kvällarna, då sitter jag med webben eller kollar saker som har med flytten att göra eller bloggar.... Känns lite dumt att lägga av så där efter bara en termin men jag får väl ta igen det. Egentligen borde jag ta tag i min uppsats i statsvetenskap anno 2000... Jag tror jag har gjort tre olika försök med helt olika ämnen, inget har lyckats. Har inget bra ämnen, kanske man ska skriva om Singapore och hur man lyckades bygga upp en liten framgångsrik nation så här med tre olika nationaliteter och religioner.

Det är nog något jag kommer att sakna, mångfalden. De indiska templen här och var, moskéer, kinesiska tempel, kyrkor, Hari Raja, Chinese New Year, Ramadan, Deepavali..alla dessa olika högtider och traditioner, det är fascinerande, på denna lilla ö!

No comments:

Post a Comment