Tuesday, February 3, 2009

Five days a week

From the second of February, I am working full time! What can I say, I am more than happy and yesterday I signed a one year contract which entitles me to 30 days of paid leave, 12 sick days and a small raise! This is what I have aimed for so needless to say, I feel very content.

I started my first day as an official member of staff by completely messing up my boss' business charts, which kept him busy for the rest of they, trying to fix it... Well, I reckon, it can only get better from now on! He wasnt too happy with me for a couple of hours.

My tasks have grown from only being involved in purely administrative tasks to more advanced things like writing a Security Plan, reviewing contracts and preparing our proposals from scratch. I realized when I sat yesterday, how much I have learned these past three months and I remember how lost I felt when I first encountered a Bid Proposal.

My relationship with my work colleagues is improving. Not that it has been ever bad, but working only three days a week sort of prevents you from being part of what is going on at the office on a daily basis. And I am sometimes a very shy and perhaps typical Swedish girl who hides in her office instead of interacting with work mates. Though in some cases it is hard, since some of them speak very little English and seem very shy infront of female colleagues. Last week I had the pleasure of visiting a night club with three of my Filipino work mates and one Pakistani and we had a great time, dancing and drinking. I have also invited my Filipinos to my home for drinks and dinner and they brought along lots of nice Filipino dishes and also my beloved Korean dish Kimchi, since one of the girls used to work as an Engineer for Samsung.

So, if I try not to mess with the business charts again, I am quite sure this will be a very nice and rewarding time! As hubby concluded the whole thing: You are probably one of the few who gets hired these days instead of getting fired.
Inshallah!

11 comments:

  1. Ja men kämpa på. Det kan bara bli bättre. De andra på kontoret måst eju var jättenyfikna på dig. Som svensk måste du ju vara exotisk! :)

    Härligt att du fått ett riktigt kontrakt med bra villkor. Men vad gjorde du med chefens schema??:)

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Åh ja vilken bra idé att hänga fram hennes klänningar! Kan se det framför mig - ursött!

    Kram Mia

    ReplyDelete
  3. Grattis till jobbet :D (eller kontraktet eller vad jag ska säga)

    ReplyDelete
  4. Hej!

    Låter som om det går hur bra som helst ju! Lite strul i början får de väl räkna med :P

    Ja du, vitt med lite rött var ju faktiskt en perfekt idé, har tittat lite efter något sådant så vi får se vad det kan bli :)

    Förra helgen var första två dagarna och det var verkligen spännande och mycket intressant! Helt olikt om man jämför med översättning :) Nu i helgen är det dags för två dagar igen och hädanefter så blir det bara på lördagar och hemstudier vilket passar mig bra, jag gillar att läsa ensam.

    Här har vi fått massor med snö så det är mysigt, ska ut och leka i snön snart :)

    Kram o ha en underbar helg!!

    Susanne

    ReplyDelete
  5. Ja visst är det en härlig film! Om du kommer ihåg dotterns bröllopsklänning - så är det precis min drömklänning. Om jag nu någon gång gifter mig. När jag såg den så var det liksom precis det jag tänkt mig. :) Löjligt jag vet.

    Finns inget som pigar upp som gamla goda klassiker, de botar det mesta även pluggsjukan!

    Kram Mia

    ReplyDelete
  6. Ja visst är det en härlig film! Om du kommer ihåg dotterns bröllopsklänning - så är det precis min drömklänning. Om jag nu någon gång gifter mig. När jag såg den så var det liksom precis det jag tänkt mig. :) Löjligt jag vet.

    Finns inget som pigar upp som gamla goda klassiker, de botar det mesta även pluggsjukan!

    Kram Mia

    ReplyDelete
  7. Hej gumsan! Å vad jag är glad att du trivs på jobbet och att du fått ett kontrakt! Å det där strulet får du snabbt chefen att glömma, så duktig och perfektionist som du är.

    Jag saknar att jobba, trodde inte jag skulle säga det nånsin. 3.5 år hemma med barn - ja det är lång tid utan egentid, vuxna arbetsrelationer och "egna" pengar. Vi flyttar hem igen i November och lustigt nog så är det jobbet jag tänker mest på. Och svensk mat. Vettigare TV. Bättre vinsortiment (och jag håller med, det finns få saker som piggar upp ett dystert humör så bra som ett gott vin! Och nej, jag är inte alkoholiserad... :D ).

    Ser så fram emot att se dig snart! Sa vi maj?
    Kram,
    Minna

    ReplyDelete
  8. Hi.Pia
    I'm Eunice.
    I must be very busy these days.
    I'a also getting more busy,because I teaching tennis 9hour a week.^^
    I know you are hard worker.
    When I ask Tim Who is his best friend,Tim still say "Elias"
    I miss you alot.

    ReplyDelete
  9. Hennes epilog var den starkaste jag läst, troligen för jag kände igen mig så. Tog dock tid för mig att bli van vid hennes stil, kändes lite smörigt för mig först men hon har liksom en väldigt målande prosa. Otroligt vacker svenska men jag var inte van vid det liksom.
    Men nu vill jag läsa hennes nya, Sonat till Miriam. Måtte bokrean börja snart!

    Kram Mia

    ReplyDelete
  10. Grattis till jobbet och never mind att chefens chart blev tillstrulat. Det loser sig alltid. Spannande att folja med i din blogg.

    ReplyDelete
  11. Tack för dina musiktips! Jag har en hel hög world music, en del jag snappat upp i Turkiet, Spanien och framförallt afrikansk musik fast jag aldrig besökt kontinenten. Så har du mer arabisk musik så fram med det - det är ju så roligt!

    Kram Mia

    ReplyDelete