Saturday, May 30, 2009

47 degrees and sunshine...


The summer is here, in Dubai. As a true Swede, I never thought I would hide away from the heat and the sunshine, but I am. Yesterday, I managed not to even set my foot outside the doorstep and today, we went for a quick "Groceries Weekly" and back. But no playdates outside, not even a swim in the backyard pool. It is too hot. It is 47 degrees. The air is boiling, the ground is boiling, I am boiling. Even the kids refuse to go outdoors, or they will come back after a few minutes, all red in their little faces, moaning and sweating. And this is only the beginning of a Long and Hot Summer. The temperature usually hits 50 up to 55 and the growing amount of high rise buildings are also one reason why the temperature is getting higher and higher every year. The tall buildings capture the heat and turn the entire city into a melting pot. The car is like a baking oven, one actually needs gloves to even be able to touch the steering wheel without getting severly burned.
I feel genuinly bad for the poor road workers or construction workers, who spend most of their days in this heat, with only a hat or a small cloth to cover their heads. At least I have the luxury to spend my day in an air conditioned office.

Since the kids wouldn't go outside, we spent the day painting little model cars, something both kids enjoyed, even so much that they had to start painting not only the little cars, but also themselves...

5 comments:

  1. Jag förstår dig helt och fullt att du inte går utomhus. Jag hade 34 grader på min balkong på fm och det räckte för att jag skulle stanna inne...

    ReplyDelete
  2. Hej!

    Oj, 50 C är ju varmt! Vi har haft 48 C som mest i Spanien när vi bodde där en sommar och då låg min bror och jag i poolen i typ 6 timmar i sträck :P Här har det varit jättefint idag! 28 C nu i solen och härligt är det! Men jag hoppas på ännu lite varmare i Spanien, jag gillar när är varmt :)

    Så söta bilder på barnen! Förstår att det blir för varmt för dem!

    Tack til gratulationen! Mycket skönt att ha den avklarad. Ser nu fram emot Spanien!

    Går det bra på jobbet? Allt annat är lugnt?

    Ha en fin vecka!

    Kram Susanne

    ReplyDelete
  3. 47 grader är nog lite för mycket av det goda. Man kan liksom inte riktigt tänka när det blir så hett. Vi var i Turkiet 2000 under deras värmebölja och då hade vi 42 grader lunchtid de flesta av dagarna. Det var apjobbigt och vi hade ändå semester och kunde ligga i poolen liksom.

    Varför ska barnen åka hem utan dig? Får du ingen semester nu när det är första sommaren på nya jobbet?
    Jag förstår dig helt. Det är den svenska sjukan. Nio av tolv månader längtar jag inte alls efter Sverige. Inte heller hem till min pyttelilla by. Men så här i sommartid när Sverige visar sin allra vackraste sida - då finns det ingen annanstans jag hellre skulle vilja vara.

    Stor kram

    ReplyDelete
  4. jag tänker på dig så jag har faktiskt gjort det till en vana att dra med kameran härnere nu. ska försöka blogga lite kossor, röda stugor och maskrosor så du inte blir helt utan..:)

    ang bibliotek får jag barn ska jag dra med dem dit. att läsa är en vana även om många tror att man naturligt dras åt det. kanske stämmer det med men min pappa tog mig till bibblan en gång i veckan o det sitter kvar. dessutom är det en så bra grej att vi har bibliotek, att vi alla kan skaffa samma kunskap oavsett plånbok eller typ av familj. sånt måste stöttas!
    sen såhär i kristider är det mer ekonomist för att inte tala om platsbesparande!

    härlig helg
    kram mia

    ReplyDelete
  5. Oj oj oj vad hett!! Och det är bara början skriver du. Förstar att det är jobbigt. Man klarar ju inte av nagonting när det är sa hett...

    Hoppas att det fortsätter att ga bra att underhalla er med utomhusaktiviteter!

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete