Sunday, May 30, 2010

China Town Singapore





















The expression "the grass is always greener on the other side" describes me quite well. I tend to miss and long for all other places except for the one I live it at the time... that is of course very bad, and I do try to enjoy every moment and live in the present but sometimes my mind just wonders off and starts dreaming! Now, after almost two years away from Singapore, I find myself missing this remarkable little island with its mixture of Malay, Chinese, Indian, Buddhist, Muslim, Hindu cultures and religions. The food, the "Makan" places, the Singlish, the Hawker Centers and their great food. I miss the tropical rain storms (we get more water from the sprinklers than from the sky here in the desert..) and the green and lush surroundings. Ah well, good thing one can remember through photos! Here are a few from China Town during Chinese New Year, a feast in colours and food, joyful for all people, Chinese or not!

4 comments:

  1. Jag gillar också Singapore och den mix av så många nationaliteter, kulturer, ja, allt. Jag var i Singapore just dagarna innan det kinesiska nyåret, oj, vad färgrannt det var, långa köer till speciella mataffärer eller matstånd. Det var en rolig upplevelse.

    Jag åker nog tillbaka om någon vecka med maken, i hans jobb. Jag skulle gärna flytta till Singapore eller KL för att få mer sociala kontakter och möjlighet till ett mer utåtriktat liv ön det som ges hör i Cebu.

    Tack för de fina bilderna.

    ReplyDelete
  2. Det där känner jag igen ;-) Längtar ocksa hela tiden...Singapore har jag tyvärr aldrig varit i men kag skulle gärna flyga dit!
    Jätte fina foton!
    Lisa

    ReplyDelete
  3. Har inte satt min fot i Singapore än! Min Stefan var där 1991 haha ;)
    Ja ibland är vi på flykt från nuet - något som drabbar oss alla skulle jag tro!
    Härliga foton!
    CB=)

    ReplyDelete
  4. Hej!

    Förstår att du saknar det! Ska ni stanna där ni är nu ett tag eller blir det ny flytt om ett tag? Du kanske är lite rastlös av dig :P

    Jag har nog lugnat ner mig lite på den fronten, jag har fullt upp här nu så för tillfället så funderar jag inte så mycket på andra ställen jag skulle vilja bo på men vem vet det kanske återvänder.

    Det har varit massor juridik nu och jag ska gå upp i det muntliga provet snart så det ska bli spännande, svårt är det så jag vet inte om jag klarar det.

    Annars är det lugnt här, vi hade 20 C igår och skönt var det :) Inte 35 men men :P

    Kram o ha en fortsatt fin vecka!

    Susanne

    ReplyDelete