Wednesday, June 9, 2010

Swedish Korean

I am adopted, from Korea. Something I share with thousands of other Korean adoptees around the world, I am far from unique in this sense. In Scandinavia, an adopted Korean does not cause any major traffic jams or anything, we are a quite common sight on the streets, in the shops, in the working life (at my previous work place, we were around four adopted Koreans). We have reached that age when we drag along a husband/wife (sometimes also adopted, sometimes Swedish, sometimes of other nationality) and a few children.
When I lived in Singapore, most people thought I was either Japanese or Chinese or Korean. Well I am neither. I have big tattoo on my left shoulder in Mandarin, I look like a Korean but I am Swedish. It was very confusing for the Singaporeans. The probably thought I was just mocking them when I answered their mandatory question: "Where are you from?". Sweden. No, it didn't really make sense.
Here in the UAE, it is about the same. Foreign adoptions is a Western phenomenon and here I face the same questions, the same doubts. Sometimes it's a bit annoying to be honest. Why should I explain my life story to people I don't even know, but why shall I on the other hand tell them what they want to hear (yes, I am Korean). Confusing. Because I look like a Korean, and that's how we label people, by their looks, I do that too!

5 comments:

  1. Hej!

    Mmm förstår att det måste vara jobbigt :( Samtidigt så förstår man ju också varför det blir så och jag håller med, jag tänker nog som du gör också. Men du får strunta i det så gott det går, även om det är svårt.

    Kram :) Susanne

    ReplyDelete
  2. Jag förstår nog att det blir så, då min make är amerikan med asiatiskt utseende och är mycket amerikansk person på många sätt.

    Här i Cebu pratar de Cebuano med honom, som han inte kan!

    ReplyDelete
  3. Hej! Hittade hit från Katarina tror jag. Kul med en blogg från Mellanöstern!

    Jag kan tänka mig att du även har problem med att förväxlas med tjänstefolk eftersom det är så vanligt med barnflickor från Filippinerna? Inte roligt förstår jag.

    Hoppas du ska klara av det!

    Hälsningar Marianne i Kairo.

    ReplyDelete
  4. Jag förstår att det måste vara förvirrande! Man önskar ju att inga förutfattade meningar fanns, men det är ju oinfrånkomligt...
    Kanske lite positivt ändå att du sätter människors föreställningar på ända!?
    Men finns det inte adoptioner där?

    ReplyDelete
  5. Intressanta tankar hmmm...

    Jag är född i Ungern och bor i Sverige, men vill i framtiden gärna bosätta mig i ett varmt land som t.ex. Thailand :P Känner mig varken Ungersk eller Svensk och vill inte bli "kategoriserad" Jag är en Cosmopolitan tjej vill jag gärna säga när någon frågar om min ursprung eller vart jag kommer ifrån. Var jag råkar bo just nu och vart jag kommer ifrån definierar inte mig! Jag är en människa, Citizen of the world :)

    Kram/Nicky

    ReplyDelete