Monday, August 2, 2010

Ramadan Kareem

Ramadan is early this year and starts around mid August (too early to tell the exat date here in the UAE as it all depends on the moon). August is still a very hot month with temperatures up to 48 and the sun set is later which leaves more hot hours for the fasting people.
The UAE is very much at a stand still during Ramadan, the working hours are shorter, schools also have Ramadan hours so that staff have time to go back home and get ready for Iftar, when you are breaking the fast at sun set. People are in general (and understandably) grumpier than normal due to lack of food and water.
In the UAE, most of the coffee shops and restaurants are closed during daytime. Only a few are open and offer take away and even fewer are open behind dark curtains so as to avoid any temptation to those who are fasting. The shopping malls extend their opening hours until well beyond midnight so that people may enjoy themselves after Iftar and all the cafees and restaurants open up during evening and night time. The dress code, which is quite liberal here in Dubai, is a bit more strict during Ramadan and one should cover shoulders and knees inside the malls and on the streets. Not that you are walking around on the streets in this heat, but still...
In Singapore, life went on pretty much the same during Ramadan despite the significant Muslim population, mostly Malays. Shops were open, so were cafees and restaurants. Here in the UAE it is sligthly different. Eating and drinking in public is strictly prohibited unless you are a child, elderly or pregnant. Even trying to sneak off to the car to get something to eat is forbidden and can cause severe fines.
This year, due to the early start of Ramadan, some schools have decided to start only after Eid, the grand celebration at the end of Ramadan, or just a few days before Eid.
I remember when we first arrived in Dubai, about two years ago in September, smack in the middle of Ramadan, hot weather and closed cafees and restaurants and a country at a minor stand still. Can't really describe the joy I felt when I spotted an open coffee shop after a few weeks of dark curtains and "closed" signs!
Most hotels offer delicious Iftar Buffets and I am very tempted to give it a try this year.

7 comments:

  1. Intressant att läsa om hur ni har det i UAE under Ramadan. Ska försöka rapportera om det samma från Saudiarabien. Här är det mer strikt säger litteraturen och de som varit här under tidigare Ramadan-perioder. Kom på att jag inte har din e-postadress så det utlovade mailet med information om min relation till vår gemensamma hemkommun kan inte skickas än. Min e-postadress är emma@staring.se

    ReplyDelete
  2. Dina vardagsbetraktelser är så roliga och intressanta att läsa. Nog för att jag visste vad Ramadan innebär men att allt det här med extra-öppet i varuhusen är nyheter för mig.

    Ha det så bra och måtte du få svalare väder snart!

    ReplyDelete
  3. Det är verkligen annorlunda. Det tar nog tid att vänja sig hur man ska planera sin egna tid och saker som görs så att det bättre ska synkas till Ramadan.

    L. Dubai gäster kom till Cebu veckan innan, eftersom det var helt otänkbart att ha möten utomlands just under Ramadan,,

    Få se om jag orkar packa om väskan när jag väl är i Cebu för att dra till Dubai om någon vecka,,

    Ha de gott!

    ReplyDelete
  4. Det verkar otroligt jobbigt, och farligt, att inte få dricka i 48 gradig värme. Och när man vet att man INTE FÅR äta blir man ju alltid sugen.
    Jobbar folk som vanligt under Ramadan?
    Väldigt intressant läsning.
    Kram

    ReplyDelete
  5. förra året var vi i Libyen över ramadan. Det var också min första "riktiga" fasta då. Å, så mysigt det var. Jag önskar att vi kunde leva i sådan "stämning" hela livet! Å vad jag längtar tillbaka!

    Vad roligt att du gillade min blogg :) Jag kommer nog hänga kvar här också, det är så kul att läsa om modiga människor som vågar ge sig ut i världen så där som du oh många andra!

    ReplyDelete
  6. Här är tack och lov en del kaféer öppna under Ramadan, fast det känns inte vidare bra att sätta sig och fika måste jag säga. I Istanbul var det annorlunda, där var allt öppet som vanligt i många distrikt, andra hade stängt. Helt beroende på om invånarna i distriktet var religiösa eller ej.

    Men nog går Egypten också på halvfart under Ramadan.

    Hur är det, är det förbjudet att servera alkohol på de större hotellen under Ramadan? Här serveras det till utlänningar, men egyptier får inte bli serverade, oavsett om de är muslimer eller kristna.

    Jag ser i första kommentaren att Emma bor i Saudi. Har Emma någon blogg? Det vore SÅ intressant att få läsa om livet där!

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Kul att läsa din intressanta blogg om Ramadan - ja det drar ju ihop sig - jag har fått för mig att den startar den 11 augusti...?

    Intressant att läsa alla olika kommentarer hur det skiljer sig mellan olika länder

    Här i Malaysia - speciellt på Borneo där de kristna influenserna är starka känns Ramadan ganska "Light"

    Livet rullar på som vanligt - affärer och restauranger är öppna. De muslimska indiska restaurangerna sätter upp Plakat att de inte serverar Muslimer mat dagtid. Jag kommer ihåg från förra året att trafiken ofta blev mer intensiv vid solnedgången - alla moskéer är upplysta kvällstid och vi HÖR faktiskt Minaret utroparna!

    Det var skillnad när vi bodde i Penang i norra Malalysia där hörde vi Minareterna varje dag och livet kändes mer strikt muslimskt.

    Jag är glad för den härliga blandning av Malayer, Kineser, Indier, Filippinare, Indonesier och Expats som vi har här i KK ;)

    Kram
    CB=)

    ReplyDelete