Wednesday, September 29, 2010

Back to school

Igår var det dags för en "Back to School" kväll på sonens skola. Jag och min kollega åkte direkt från jobbet och inledde med att anlända aningen försent. Efter en allmän presentation av rektorn var det dags för att möta sonens lärare i respektive klassrum. Jag inser att jag har inte en susning om vilket klassrum min son går i. Då jag jobbar heltid åker sonen skolbuss, vilket fungerar alldeles utmärkt. Dock inser jag att jag har noll koll på vad som försiggår på skolan. På väg till sonens klassrum stöter jag och min svenska väninna på en annan svenska och vi börjar glatt samspråka om våra barn och i vilka klasser de går. Det visar sig att även hon har barn i Grade 1 och jag börjar nyfiket fråga vad barnen heter och vilken lärare de har då min väninna lite försynt påpekar: Men går inte E i Grade 2..? Just det ja, det är ju nytt skolår, sonen går ju numera i Grade 2... så otroligt pinsamt. Inte nog med att jag knappt hittar till hans klassrum, jag vet inte ens i vilken Grade han går i! Skäms på mig!
Själva informationsmötet går ganska fort, som vanligt frågas det efter frivilliga föräldrar som kan hjälpa till i klasserna. Där är jag lite kluven. Jag tycker det är fantastiskt om man kan vara delaktig i sina barns skolgång men det får inte bli ett tvång. Med tanke på vad vi betalar varje år till denna skola så borde man enkelt kunna hyra in några assistenter som kan hjälpa till med simning och annat, föräldrar kan naturligtvis vara välkomna men undervisning ska inte vara beroende av föräldrarnas hjälp. I Singapore var det samma sak och jag kände mig alltid lite smått skyldig när jag tackade nej, särskilt som jag inte jobbade. Skyllde på att jag hade en bebis hemma...i ett och ett halvt år....
Ett annat nytt inslag i undervisningen är modersmål. Sonen har möjlighet att förutom arabiska läsa antingen tyska eller franska. Jag har valt franska. Fem år av tyska verb och grammatiska konstellationer har inte bara satt outplånliga spår i mig utan även för nästa generation. Skolan kan erbjuda modersmålsundervisning i tyska, franska och arabiska och det är ju helt fantastiskt, dock blir lite märkligt för de övriga femtio språk som finns representerade på skolan. Jag vill gärna att min son förbättrar sin svenska men det kan vi göra hemma, hellre skulle jag vilja ha mer fokus på engelska eftersom det inte är hans första språk. Nu blir det snarare att han bara "sitter av" den här lektionen istället för att faktiskt lära sig något. Vilket irriterar mig en smula. Skolan vill ha föräldrar som kan hjälpa till med läsning och återigen känner jag att kanske man inte ska erbjuda lektioner som är beroende av föräldraengagemang. Eller i alla fall erbjuda ett annat alternativ.
Dock känner jag mig ändå väldigt nöjd med hans skola och hans lärare verkar vara engagerad och en smula strikt, vilket är bra. Det ska nog bli folk av honom också!

4 comments:

  1. Ha, ha Du var nog rätt stressad igår då du anlände till skolan, tror jag.

    Intressant att läsa om hur det verkar fungera på skolan där du har honom. Det där med språkundervisningen, att det erbjuds tre språk, som tillval. Hur många timmar har de dessa språk per vecka? Till vilket land är läroplanen jmf. till, amerikanske eller?

    Jag förstår nog på vad du syftar på ang, engagemang i skolan, säger man ja, kan det ju förväntas att man alltid ska stå redo, när skolan kallar. Förresten finns Svenska skolan där, som erbjuder timmar i Svenska?

    Vilken fin bild på sonen. Jag hoppas det blir UAE för mig längre fram, jag hänger nog med maken då.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Ja tiden går så fort så man hänger ju knappt med hur gamla barnen blir!!
    Ibland får man fundera hur gammal man själv är :-))

    ReplyDelete
  3. jag vet p r e c i s vad du menar, att skolan kanske kunde ta lite ansvar... Jag avskyr att delta i skolaktiviteter, skäms lite för att säga det offentligt¨men det är faktiskt sant. Att föräldrar ombeds följa med för att passa klasser pâ utflykter tycker jag är hemt okej, men resten tycker jag att skolan ska sköta. Vi betalar ocksâ här, framför allt när de bad om pengar till AC:n tyckte jag det var supermysko... Vad gäller ungarnas klasser kan jag trösta dig med att jag lika dan, och jag älskar mina ungar överallt annat trots att jag blandar ihop klasser och âr... kram

    ReplyDelete
  4. Jag känner att jag har det skönt, att slippa tänka på skolan. Gott att ha en vuxen dotter.
    När vi träffas på SWEA-fikat varje månad så pratas det mycket skola, skola och skola.

    ReplyDelete