Wednesday, September 22, 2010

Om hösten, om hösten då är det allra bäst...

Hösten innebär nystart för mig. Som gammal universitetsöverliggare tror jag att höstterminsstarten satt sig i blodet. Jag vill springa ut och köpa nya anteckningsblock (vilket jag gjorde förra veckan...) jag vill anmäla mig till diverse obskyra kurser på universitetet, jag vill gå runt och drömma om tjocka böcker om turkisk språkhistoria, statsvetenskaplig teori eller mervärdesskatterätt. Inspirationen flödar, kanske jag ska börja läsa in en MBA så här på äldre dagar? Eller ska jag sluta mitt jobb och ägna mig mer åt min hobby att fotografera, kanske kunna livnära mig på det så småningom, eller ska jag avsluta mina grundkursstudier i psykologi som jag så glatt påbörjade en höst för några år sedan? Varför inte skriva klart min D- uppsats sedan 2000? Som ni märker, inspirationen är det inget fel på, jag har precis anmält mig till en nätbaserad kurs i Project Management, fler böcker som kommer att samla damm i hyllan misstänker jag men just nu känns det uppfriskande med något nytt.
Just såna här dagar längtar jag tillbaka till studentlivet i Uppsala, höstlöven som faller, cyklister överallt, fika på Storken eller Cafe Linne, plastkassar som dignar av dyra kursböcker, ett redan tomt studentkonto efter att all kurslitteratur och kåravgift betalats men ändå glad till sinnet. Ny termin, nya utmaningar.

7 comments:

  1. Hej!
    Det där känner jag igen ;-)
    Här börjar snart en till spännande termin med psykologistudier och om ett ar hoppas jag att jag blir klar med min magister...
    Lisa

    ReplyDelete
  2. Ah spannande! Lycka till med studierna, hoppas din rygg ar battre nu! Kram!

    ReplyDelete
  3. Tack ska du ha! Jag försöker att ga en rask promenad varje dag! Vi har stralande höstväder! Ryggen känns mkt bättre! Börjar en praktik i oktober sa det blir jätte spännande den här terminen! Hoppas allt är väl med! Kram Lisa

    ReplyDelete
  4. Hej,
    Jag förstår precis vad du menar - får själv samma känsla varje höst!

    För övrigt gillar jag din blogg skarpt och är en stor beundrare av dina fina bilder.

    Skickar en tanke från ett höstruskigt Göteborg.

    Hälsningar Maria Hagberg

    ReplyDelete
  5. Maria: Tack for din gulliga kommentar! Hoppas allt ar val med er dar hemma!
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Jag tänker i precis samma banor. Tror vi sitter fast i det tänket haha. :)

    ReplyDelete
  7. Jag känner igen mig,,, det finns så mycket man vill göra, men vad ska man välja, det finns lite för mycket ibland..

    Jag är själv sugen på arbetslivet nu, tog mig ett break,, tagit fotokurser och andra hantverks kurser i Asien... tur man aldrig blir fullärd eller,,,

    Är du sugen på Cebu,, kom gärna hit innan vi flyttar om du har lust och möjlighet,,,

    Kram

    ReplyDelete