Wednesday, October 13, 2010

Borta bra men hemma bäst

Sista två dagarna i Juba är en smula långtråkiga. Jag har gjort det som jag skulle göra och går mest och drar runt utan mål. Längtar hem gör jag också. Har börjat tröttna på mitt lilla rum med sin distinkta doft av mögel, halvruttna väggar och halvt fungerande toalett.
Vårt företag drev för några år sedan ett av Jubas första guest houses och jag kan tänka mig att dessa små stugliknande längorna var ganska attraktiva. De har alla egen toalett och dusch, fönster och AC. En säng, garderob, plastbord och stolar samt en liten armfåtölj. Slitage, dåligt underhåll samt väder och vind har gjort sitt till, numera är hälften av dem halvruttna, endel går inte ens att gå in i på grund av allt mögel. Väggar och tak har stora fuktfläckar, trälisterna hänger på trekvart. Rostfläckar sprider sig över kranarna i badrummet och den tidigare vita duschplattan är inte så vit längre...
Nu har vi stängt vårt guest house sedan i början av året, endel personal bor i rum som fortfarande går att använda men planen är att riva de som är bortom all reparation.
På fredagen mötte jag upp med en f.d kollega som fortfarande jobbar i Juba och vi gick till en thailändsk restaurang och åt förvånansvärt god sweet and sour pork. Efter det avslutade vi med en drink på Lugali house, ett stort hus med bar. Efter att ha firat min kompis födelsedag (som inföll efter midnatt) åkte vi hemåt.
Lördagen var hemfärd, jag vankade otåligt omkring och väntade på att få komma iväg. När vi landade flera timmar senare i Dubai kändes det skönt att vara hemma.

6 comments:

  1. Hoppas att det kommer lite bilder från din resa också!
    Borta bra men hemma bäst, så sant så sant.
    Har du tänkt på att när du nu var u Juba var hemma Dubai, och när du är i Dubai är väl hemma någonstans i Sverige eller?

    ReplyDelete
  2. Håller med föregående talare :) vill se bilder!! :D Dubai måste vara underbar!!

    XX Nicky

    ReplyDelete
  3. Sandberg2Singapore: Det kommer bilder, jag lovar! Ja visst ar det lustigt med hemmabegreppen!

    Nicky: Bilder kommer som sagt!

    ReplyDelete
  4. Hej!

    Hur har ni det? Oj vilken upplevelse! Men det måste vara mycket lärorikt och intressant!

    Här har det varit fullt upp hela tiden och nu har jag ont i huvudet tyvärr, får nog ta det lite lugnt :/

    Annars är det ganska ok, tentorna avlöser varandra för tillfället. Men efter den här lördagen blir det lite lugnare igen.

    Bara 3 helger av språkhandledning kvar nu :)

    Hoppas att allt är väl med er!

    Kram o ha en fin helg!

    Susanne

    ReplyDelete
  5. Jag kan tänka mig kontrasterna! Borta bra men hemma bäst, så är det ju bara.. Hoppas du kan visa oss några bilder!

    Kram

    ReplyDelete
  6. Sv: japp, läser min magister nu i förlagskunskap. Efter sommaren väntar en tuff och smal arbetsmarknad men det är bara att hålla tummarna. För det här är vad jag älskar.

    ReplyDelete