Tuesday, October 26, 2010

Halloween

Det lackar mot...Halloween! Jag ska erkänna att jag aldrig firade Halloween när vi bodde i Sverige, det är mest under de senare åren som Halloween fått riktigt fäste i Sverige tror jag. Väldigt kommersiellt men om barnen får en extra högtid då de kan lassa in godis och klä ut sig, varför inte fira? Eftersom vi är omgivna av nordamerikanska grannar samt att Dubai är väldigt kommersiellt så firas naturligtvis Halloween här också. På Jolis dagis är det Halloweentema på söndag och på söndag eftermiddag ska alla barnen ut på sin Trick or Treat! Elias har önskemål om att gå som Luke Skywalker... vet inte om han är så särskilt skrämmande men just nu är det Star Wars som styr vår sons liv. Han äter, andas och lever Star Wars.
För att komma i stämning har jag köpt en stor plastpumpa som står på trappen utanför dörren och på söndag ska alla hus som deltar dekorera och tända lampor för att välkomna godis- och skrämselsugna barn. Ska bli en rolig syn!
Själv har jag insett att det är snart november, vilket i sin tur innebär julförberedelser. Min mamma brukade alltid göra en paketkalender till mig och när Elias var liten så gjorde jag en till honom. Jag ser vackra bilder i tidningar på små kalendrar med fina symmetriska paket, det slutar alltid med att jag varje år förbannar mig själv, hur hittar man 24 små, roliga, inte alltför dyra, icke alltid ätbara paket? När lillsyrran blev stor nog (förra året) så började det riktiga problemet. Jag försökte hitta paket som passade både storebror och lillasyster vilket bara resulterade i att lillasyrran blev sur och vill ha exakt likadan paket som sin bror.... Vid det här laget mumlade jag mellan sammanbitna tänder att tomten tänker minsann inte besöka någon av er. Men julförberedelser är väl lite som att föda barn, man tenderar att glömma endel mellan gångerna. Så i år är det nya tag med julkalendern. Fortsättning följer....

5 comments:

  1. Jag har aldrig heller firat Halloween och har ingen relation till detta firande. Mina grannar har i allafall dekorerat huset och tomten i natt.

    Jag är säker på att barnen bara älskar detta!

    ReplyDelete
  2. Jag har aldrig heller firat Halloween. Vi tänder ett ljus och firar istället Allahelgonsdag.

    På tal om jul så har de börjat julpynta Orchard Road!

    ReplyDelete
  3. Ja oavsett man vill eller ej så kommer hösten. Första snön har kommit men smälte igen, temperaturen är inte så mkt att skryta m här - idag bara 6 grader. Har nog varit ner mot nollan i natt igen. Vinterdäcken är på tack och lov! Här är det nog som du säger att Halloweenfirandet har kommit mer ochmer de senare åren. Ha det gott!!!

    ReplyDelete
  4. Firade Halloween när jag var i USA & pluggade & det var riktigt kul. Men tycker att det är fel att fira här i Österrike eftersom vi inte alls har denna tradition & de flesta vet inte alls vad de firar + att det urartar!
    Riktigt kallt är det ocksa! Snö pa bergen! Usch...trist!
    Har de börjat juldekorera i Dubai?
    Kram, Lisa

    ReplyDelete
  5. Jag tror att barn och ungdomar som går i skolan uppmärksammar halloween en del. Men för oss andra känns det som en högtid som går ganska obemärkt förbi...

    ReplyDelete