Saturday, November 6, 2010

Loppis!



Jag älskar loppis, helst ska det förstås vara svensk loppis, som när jag och min kära kompis P kuskade Småland runt i två dagar och stannade vid varenda gårdsloppis som vi kunde hitta. Det spöregnade men vi kravlade oss tålmodigt in och ur bilen för att botanisera bland en massa gamla saker och gjorde endel fynd! Jag minns att jag för tillfället letade efter sådana där kryddburkar i porslin som min farmor brukade ha.
Det finns dock loppis även här i Dubai. Första lördagen i varje månad hålls loppmarknad i Safa Park och jag lyckades för första gången pallra mig dit i tid. Man ska vara där tidigt. Redan klockan nio (de öppnar åtta) kryllade det av folk. Under palmerna, i skuggan, stod bord efter bord med allsköns bråte. Mest kläder, leksaker, inga rariteter direkt men endel fina saker ändå. Jag hittade ett fint fat som jag ska ha blockljus på utomhus, 20 spänn! Lilla Gummi fick en rund väska i rosa, sonen fick två Playstation 2 spel. Sen fikade vi, jag och Gummi. Hon åt glass och popcorn och jag tog en läsk i skuggan. Det var mycket folk, mest filippinare som släpade omkring med resväskor eller stora shoppingvagnar med "fynd" som de förmodligen ska skicka hem till Filippinerna. Några expats strövade också runt, flera stod och sålde grejor.
Jag gillar loppmarknader, det är en sån härlig stämning och man blir liksom glad i själen när man fyndar lite. Det fick mig att tänka på loppisen i Uppsala på Stora torget varje lördag. Också underbart ställe att knalla omkring på. Efter loppisen gick jag och Gummi (min dotters smeknamn är Gummi) till lekplatsen och gungade ett tag innan vi åkte hem, nöjda och glada.

2 comments:

  1. Visst är det kul med loppisar! Jag minns från min tid i Västernorrland, då det är loppis skyltar efter vägrenen, överallt. Man tar ett stopp, kollar in vad som finns, tar en fika och åker till nästa gård. Det var så jag letade möbler till mitt 1880 tals hus..
    skriver några rader till dig i veckan ang. Cebu efter årsskiftet!
    Jag

    ReplyDelete
  2. ...och här är en till loppisälskare! Jag och mamma brukar ta en dag på semestern varje år då vi åker runt på de lokala ställena. Ibland kan man faktiskt fynda (som i somras då jag hittade en kanonfin äldre, handblåst flaska - perfekt som vattenkaraff - för 10 spänn) medan man ibland beskådar riktigt skit ärligt talat. Men kul är det!

    Ha en bra dag

    kram

    ReplyDelete