Saturday, December 11, 2010

Konsten att dela med sig

Jag har haft förmånen att få besöka Sudan två gånger under mina jobbresor och det som påverkade mig mest var tveklöst organisationen Confident Children out of Conflict. Jag har berättat om det i tidigare inlägg. Länge har jag funderat på att samla in pengar privat till denna organisation som spelar en så viktig roll i dessa gatubarns liv.
Igår hölls då äntligen min lilla välgörenhetsbasar på terrassen utanför vårt hus. Tack vare vänner och grannar som donerade kläder, husgeråd, leksaker och annat så fick vi ihop en ansenlig mängd saker! Maken och sonen tryckte upp lappar och jag annonserade det hela på vårt internetforum. Eftersom det hölls en fredag så var alla "house maids" lediga och det stod en stor klunga utanför vår grind redan klockan halv nio. Försäljningen skulle börja tio men eftersom det är deras enda lediga dag i veckan så förstår jag att de var angelägna om att ta sig en titt och sedan bege sig ut på stan. Mina kära vänner bidrog med nybakta kakor och vi hade kaffe och läsk till försäljning. Man kunde även donera pengar för att sponsra flickorna julstrumpa. På önskelistan stod inget extravagant alls, en klänning, ett par skor och ett par sandaler. Hela paketet skulle gå på 90 dirham, ca 180 kronor. Det kom en strid ström av människor under hela förmiddagen och fikade, donerade pengar och köpte lite saker. De filippinska och lankesiska "maiderna" plockade på sig högvis för att skicka iväg i sina stora lådor till nära och kära.
Sista besökaren kom vid halv sju och då jag stängde grinden hade vi samlat ihop 3000 dirham, nästan 6000 kronor! Det hela kändes väldigt lyckat, det finns en hel del saker kvar som inte blev sålda och dessa ska jag donera till en välgörenhetsorganisation här i UAE som delar ut kläder och leksaker till de stora "labour camps" som finns överallt.
Pengarna skickas via vårt företag i Juba och kommer att överlämnas personligen, det känns extra bra så här i juletid då man gärna fastnar i den kommersiella fällan, något jag gör varje år! Vi är väldigt lyckligt lottade och om vi kan dela med oss till de som inte har det fullt lika bra så känns det som den största gåvan man ge!

7 comments:

  1. Vilken god gärning, Pia! Kul att kunna bidra med något så meningsfullt!

    Hoppas ni har det bra så här veckorna innan jul. Saknar dig och hoppas fortfarande kunna stråla samman någon gång. Kanske en helg i Paris eller London?

    Många kramar,
    Minna

    ReplyDelete
  2. Hej!

    Vad mycket roligt ni hittar på! Spa och basar och allt möjligt :) Vilken god gärning du gör med Confident Children out of Conflict! Det är jätteskoj att du skriver om alla resor du gör tycker jag, så spännande att läsa! Jag har haft fullt upp, inte känt mig jättebra heller och massa studier på det så bloggen har tyvärr fått vänta lite. Men jag hoppas att allt är väl med er och så önskar jag er en riktigt God Jul!

    Kram Susanne

    ReplyDelete
  3. fina du, en sân grej brukar man ju bara planera i huvudet men aldrig organisera. Du fâr en guldstjärna av mig, verkligen. Jättefint gjort!
    kram

    ReplyDelete
  4. Va bra och fint gjort! Man kan med lite tid och lust göra rätt mycket som enskild person, det vet jag,,

    Ser fram emot mer läsning så småningom!

    Ha de!

    Kram

    ReplyDelete
  5. Åh vilket härligt initiativ!
    Härligt!
    Sånt man drömmer om!

    ReplyDelete
  6. Åh, vilken fin insats du gör!
    Själv delade jag ut matkassar till fattiga tillsammans med boys brigad i Singapore innan jag åkte hem för att fira jul, plus att jag köpt julklappar genom barnfonden. Blev get, näringslösning och en liten dunge med fruktträd.

    God jul och gott nytt år!
    Kram Annelie

    ReplyDelete
  7. Till alla: Ja, det är så mycket man kan göra och det ger en enorm tillfredsställelse att kunna bidra med något! Jag fick mersmak och till våren blir det nog fler projekt! Tack för era fina kommentarer, det värmer!
    Kram!

    ReplyDelete