Sunday, January 2, 2011

2011

...inleddes med en förkylning och nyårsafton ville jag helst gå och lägga mig och var inte direkt på festhumör.
Tidigare under morgonen hade mamma och makens moster lämnat oss för att flyga hem till Sverige. Väl i Stockholm lyckades mammas bagage bokstavligt talat frysa inne och kom inte med på anslutningen upp till Umeå (där mamma skulle fira nyår med moster M). Mamma är kanske inte den mest världsvana resenär och glömde att anmäla väskan som saknad alternativt försenad och gick sedan och undrade varför den aldrig dök upp... Mamma flyger tillbaka till Göteborg imorgon och väskan har fortfarande inte kommit fram. Att ringa bagageservice har visat sig stört omöjligt, man når dem endast via email och Arlanda verkade vara totalt avfolkat på nyårsdagen. Något som man förvånas över efter ett antal år utomlands hur otroligt "bakåtsträvande" det är i Sverige så fort det innfaller storhelger eller industrisemster, hela landet stannar av och man får inte tag i en kotte. Mycket frustrerande! Nu finns det ju mycket värre saker än ett saknat bagage men för mamma är det som sagt en stor grej, dessutom är hon dunderförkyld och det där med väskan var liksom bara grädde på moset. Fortsättning följer...
Annars har jag kontemplerat lite medan jag satt i trädgården och läste några nummer av "Lantliv":
Jag vill inreda ett mysigt torp med loppisfynd
Jag vill upptäcka den svenska landsbygden
Jag vill börja fotografera mera
Jag vill besöka Istanbul
Jag vill lära mig minst ett nytt recept i veckan eftersom jag har tröttnat på veckans matsedel som har en tendens att upprepa sig...
Det där var ju väldigt världsliga ting. Naturligtvis ska jag försöka bli en bättre människa det här året, mer generös, mer säker på mig själv och mina egna åsikter, bli modigare, större tålamod, pyssla mer med mina barn samt äta minst en frukt om dagen (jag gillar inte frukt, att äta frukt är en stor grej för mig...vet ej varför).
Sammanfattning är att så här årets andra dag har det fortfarande inte ätits någon frukt men ambitionen finns.

8 comments:

  1. Hoppas du kryat på dig! Trist med din mammas väska, man är rätt ställd efter någon dag utan sina personliga grejer..,

    Aha, frukt är inte din grej, jag älskar frukt, speciellt nu när man kan äta tropiska frukter,, men å andra sidan,kan man träna upp sig att gilla något som man inte gillar,, ja, det blir till att ligga i träning då!

    ReplyDelete
  2. Wishing you better! Inte kul att börja det nya aret med en förkylning! Hoppas din mammas väska har dykt upp!

    Vill ocksa jätte gärna besöka Istanbul i ar & sa hoppas jag verkligen att vi äntligen kommer iväg till DXB!

    Kram, Lisa

    ReplyDelete
  3. Katarina: Trevligt med ny blogg, ser fram emot att folja dina nya aventyr i KL!!
    Nej, jag maste nog erkanna att jag ar ingen fruktmanniska aven om jag ibland garna vill inbilla mig det... Sa ja, frukttraning star pa programmet infor 2011!

    Lisa: Tack Lisa, sag till nar du kommer till DXB, vore roligt att traffas samt om du behover lite andra tips!
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Hoppas att du redan mâr bättre! Jag tänkte ocksâ lova mig själv att äta en frukt om dagen, jag gillar inte frukt alls dessvärre...
    Jag förstâr din mamma, att tappa bort ett bagage är ju super irriterande, jag blir nipprig när jag inte fâr tag i rätt människor sâ jag kan lösa ett problem. Flygplatser ska väl funger alla dagar pâ âret... lâter väldigt lustigt.
    Gott nytt Pia!

    Kram

    ReplyDelete
  5. Sorligt med avsked, men jag hoppas du fick ett Gott nytt år i allafall!

    ReplyDelete
  6. Svensk chekchouka: God fortsattning! Ja, jag blir ibland forvanad over hur "bakom flotet" Sverige ar ibland. Bara for att det ar storhelger stangs allt ner och man hanvisas till mail. Min stackars mamma vet inte ens hur man satter pa en dator sa det dar med att maila sin anmalan funkar inte alls for henne. Plus att det alltid kanns trevligare att prata med en riktig manniska! Nej, daligt daligt Arlanda!
    Trevligt att hora att jag inte ar den enda i varlden som inte gillar frukt!
    Kram!

    Fru Bjornsson: Ja det ar alltid lite sorgligt med avsked men nyar blev bra, trots forkylningar. Hoppas ni ocksa hade en fin nyar!
    Kram!

    ReplyDelete
  7. Krya på dig Pia och hoppas att din mammas väska också dyker upp.
    Peppar Peppar ta i trä, än har det inte hänt att väskor kommit bort för oss eller våra gäster. Man undrar ju ibland när man ser alla väskor på banden, men idag är ju taggssystemet pålitligt och det enda som kan hända är ju om man är sen vid ett byte eller att någon tar fel väska vid bandet. Det sista hända för oss på våran bröllopsresa 1981, men det är så längesedan att det inte räknas längre.
    Krya på dig/ Kram

    ReplyDelete
  8. Vilka nyårslöften! Det där med recepten skulle en annan också behöva lova.. :)

    Krya på dig!

    ReplyDelete