Monday, January 24, 2011

Att skaffa visum

Jag ska resa till Pakistan i februari och behöver visum. Eftersom jag är under min mans sponsor ship här i Dubai (jag är sponsrad av hans arbetsvisum) så måste jag också ha hans godkännande om jag ska ut och resa till länder som kräver visum. Ett så kallat Non Objection Certificate ska erhållas från respektive sponsor, i det flesta fall arbetsgivare, i mitt fall, min egen man. Sagt och gjort, maken skrev glatt under och jag stod utanför Pakistans ambassad tidigt imorse med pass, hundra papper och tillsammans med vad som tycktes, halva Pakistan. En av få fördelar med att vara kvinna i ett muslimskt land är att man får gå före i alla köer och efter mycket om och men, spring hit och dit hittade vi tillslut visumavdelningen som visade sig vara en pytteliten lucka i väggen, mindre än en korvkiosk. Damen granskade strängt mina papper och påpekade att makens signatur på NOC inte överensstämde med hans signatur på passkopian... vad säger man? Efter mycket om och men sade hon att mitt visum kan hämtas på torsdag MEN min man måste komma in och visa sig först och verbalt godkänna min resa. Det kändes som man färdats flera hundra år bakåt i tiden. Sagt och gjort, körde tillbaka till jobbet och mötte lite senare upp maken för att för andra gången åka in till ambassaden. Det hela tog fem minuter, maken visade sig, damen log och informerade mig om att mitt visum ska betalas på torsdag mellan 8-12 för att sedan hämtas mellan 14-15 samma dag. Varför göra processen enkel? Dessutom ligger ambassaden i Bur Dubai, en stadsdel där det är helt omöjligt att köra under rusningstid, än mindre hitta parkering.
Taxi chauffören, oftast är de från Indien eller Pakistan, hittade för en gångs skull utan problem och när vi precis stannade utanför suckade han: Pakistan, alltför många bombningar! Jag kunde inte låta bli att le och frågade lite försynt: Jag antar att du är från Indien varpå han stolt deklarerade att han minsann var från Indien och han förstod inte alls vad jag hade i Pakistan att göra. Dock mjuknade han lite då jag berättade att jag skulle till Lahore, som ligger i delstaten Punjab. Han var ju också från Punjab, fast på den indiska sidan.
Inshallah så får jag mitt visum på torsdag!

5 comments:

  1. Hej!

    Hur har ni det? :) Haha nej varför göra det lätt för sig om man kan göra det svårt? :P Hoppas att det blir intressant och roligt när du väl kommer iväg!

    Så fint du lägger ihop bilderna, så vackert och snyggt!

    Hur går det med jobb och allt? Hoppas att ni hade det härligt på SPAet och på dansen :)

    Kram o ha en fin vecka!

    Susanne

    ReplyDelete
  2. Jag skulle kokat av ilska, men men man tar ju seden dit man kommer och det här att mannen ska skriva på och även visa upp sig. Jag vet att det är så, men jag blir upprörd när jag läser om det

    Ska bli spännande att följa dig på resan och se bilder från bröllopet.

    Ha en bra dag/ Annelie

    ReplyDelete
  3. Oj ja det var invecklat att få ditt visum! Skönt att det ordnade sig sen tillslut! Ha det bra!

    ReplyDelete
  4. Pakitan låter inte som det mest lockande resmålet!..Lycka till.

    ReplyDelete
  5. Ha, ha! Ja, varför göra saker enkelt!? Jag hoppas du får en härlig resa och jag ser fram emot dina bilder från bröllopet!

    L. fick sitt arbetsvisum igår, det var absolut inga problem, nu är det jag som ska fixa mina handlingar inom kort! Men det sägs vara en enkel match, så jag hoppas det!

    ReplyDelete