Thursday, February 17, 2011

Bröllopsbestyr

Efter att ha tillbringat viss tid på Google och kollat up hur det egentligen fungerar på ett pakistanskt bröllop så insåg jag att inköp av traditionell klädsel nog var på sin plats. Inga korta klänningar, bara ben får absolut inte visas, bara axlar gick däremot bra. Jag har en lång "vanlig" klänning så den får följa med men något traditionellt pakistanskt finns inte i min garderob. Eftersom det är en helgdag idag tack vare profetens födelsedag passade det bra att ge sig ut på klädjakt en dag som denna. Efter mycket om och men hamnade jag i Bur Dubai och textilsouken. Jag förbannar mig själv att jag inte besökt detta magiska ställe tidigare! Alldeles intill vattnet breder sig en traditionell arabisk souk ut sig med bara kläder, mest indiska eller pakistanska kläder men även traditionella arabiska, samt det vanliga turistutbudet av t-shirts, mjukiskameler och vattenpipor. Skäddare ligger vägg i vägg och det finns alla möjliga tyger i alla prisklasser. De traditionella klädesplaggen, salwar kameez, består av tre delar, byxor, en tunika som oftast går ner över baken samt en sjal. Tyget är tunt och ofta är det stenar och pärlor broderade på själva tunikan, mycket vackert. Jag hittade en blå och gulbeige med stenar på som satt riktigt bra. Butiksinnehavaren var från Afghanistan och jag berättade att jag faktiskt besökt såväl Kabul som Mazar-e-Sharif, vi utbytte några fraser på dari (persiskan som talas i Afghanistan) och han lovade mig "special price". Köpte även en fin "kurta" en typisk indisk tunika som är snygg till jeans och leggings. Känner mig nu redo för pakistansk bröllopsfest!
Efteråt strövade jag längs med vattnet och tittade på alla vattentaxibåtar, såg ut över Deira på andra sidan vattnet och njöt! Detta måste ju vara så nära det genuina Dubai som man kan komma! Det myllrade av folk och doften av indisk mat hängde i luften. På en liten tvärgata såldes blomstergirlander och bilder av Krishna och mitt i allt låg ett hindutempel. Intill låg en moske. Inte långt från textilsouken ligger Dubai museum, tänker mig ett besök inte så långt bort i framtiden. Och så en tur med vattentaxi, men det får bli tillsammans med ungarna!
Imorgon går planet till Lahore, hör av mig när jag kommer hem till Dubai igen!

3 comments:

  1. Åh, vilket härligt och positivt besök du gjort! Att du sedan fann kläder som både var fina och ska bli passande vid ditt besök i Pakistan, toppen!

    Jag brukar också ströva i liknande områden, vi har ett alldeles intill var vi bor "Little India", där köper jag alla mina grönsaker, varje vecka. När C. var på besök här spanade vi in de indiska kläderna, jag ska nog köpa med mig några enkla linnes tunikor till Sverige i sommar.

    När drar du iväg till bröllopet? inom kort vet jag hur det blir med mars,, men tyvärr har jag inte kunant ge dig något klart besked, eftersom det är så mycket som är oklart.. Skolan har inte ännu satt ut något datum för graduation, så jag är svävande..

    Ser fram emot ditt besök från Pakistan.. nu ska jag till chinatown för att köpa pärlor,,

    Kram

    ReplyDelete
  2. Katarina: Visst ar det underbart, det ar balsam for sjalen, man kanner sig sa levande! Det ar ju dessa upplevelser man vill at!
    De indiska tunikorna ar underbara, bekvama och vackra!
    Brollopet ar idag sa vi ar pa vag om nagon timme! Moter upp med en van pa flygplatsen som flugit in fran Khartoum!
    Ingen fara angaende mars, jag har sjalv inte fatt klart om jag kan ta ledigt fran jobbet eftersom det ar mycket som hander sa ingen fara om det skjuts pa framtiden. Skulle garna vilja ha med hela min familj ocksa sa kanske vi vantar tills vi kan aka allihopa!
    Enjoy chinatown, jag brukade ocksa aka dit i Singapore och kopa parlor, sa otroligt vackra och for ett bra pris!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Det later härligt! Precis det jag skulle vilja uppleva om jag kom till Dubai!

    Interessant med pakistanskt bröllop!

    Älskar tunikor! Bästa plagg som finns!

    Kramar, Lisa

    ReplyDelete