Saturday, February 26, 2011

De sista två dagarna







Hann vi med mer shopping och sightseeing! Lördagen spenderade vi i diverse butiker, på jakt efter en traditionell salwar kameez. Jag hittade en vacker rosa med broderier och min kompis C hittade en grön. Vi hann även med en snabbvisit till marknaden där vi köpte vackra sjalar!
Andra kvällen är den mest officiella och middagen hölls i en stor sal som smyckats kvällen till ära. På ett podium satt brudgummen och bruden kom inte ut förrän middagen var avslutad. Som vanligt satt män och kvinnor i samma sal och även vid samma bord. Det är brudens familj som håller middagen så när vi klev i in salen blev vi överösta av blomblad igen. Maten var som vanligt god, kycklingcurry, bröd och ris, till det 7 Up eller cola. Ingen alkohol naturligtvis.
Bruden visade sig en halvtimme innan det var dags att åka därifrån. På grund av terrordåd på sistone har regeringen utfärdat förbud för privata fester på officiella lokaler efter tio. Och med tanke på att de flesta anlände runt halv nio så blev det en kort tillställning. Bruden var helt sagolik i sin vackra bröllopssalwar. Hon påminde om en Bollywoodstjärna. Det är efter denna ceremoni "nikkah" som bruden officiellt lämnar sin familj och följer med sin make till dennes familj. Naturligtvis var det ett känslosamt ögonblick och såväl brud som brudens kvinnliga släktingar grät när hon klev in i den vackert smyckade bilen för att tillbringa sin bröllopsnatt på ett av stadens hotell. Det var väldigt känslomässigt för oss alla som stod runt om. När bilen åkt blev vi skjutsade till vårt hotell där vi somnade ganska omedelbart. Det hade varit en intensiv dag!
Sista dagen hann vi med lite shopping på egen hand. Jag hittade lite saker till barnen och min kompis C köpte sin tredje salwar kameez. Själv hade jag med mig en västerländsk långklänning och till den en vanlig sjal. Det gick också bra! Det regnade på morgonen och var så där rått och kallt att man aldrig trodde att man skulle bli varm igen. På eftermiddagen klarnade det upp men det var fortfarande kallt. Vi blev upphämtade av brudgummens tvillingbröder och åkte till Lahore Fort där vi strövade runt tillsammans med andra helgfirande pakistanier. Det var väldigt vackert och man kunde ana storhetstiden! Lyckan blev fullständig när vi sprang på en liten souvenirbutik. Jag köpte en tekanna och C hittade ett vackert träfat. Sedan var det hem till hotellet och ombyte inför den sista dagen. Denna gången är det brudgummens föräldrar som håller i middagen. Vi stod och kastade blomblad på brudens släktingar när de anlände och sedan var det middag igen. Festen hölls i ett stor bröllopstält utomhus och det var ganska kallt. Brudparet anlände tidigt och bruden var kvällen till ära iklädd en vacker grön salwar kameez. Hon såg glad och lycklig ut och gick fram och småpratade samt tog några bilder tilllsammans med de nygifta.
Vi kände oss ganska möra efter tre intensiva dagar men vilken upplevelse det varit! På morgonen efter fick vi besked att vårt flyg var fyra timmar försenat tillbaka till Dubai men det kändes helt ok. Vi lyckades fördriva tiden på flygplatsen och handlade upp de sista rupees vi hade! Fler sjalar, en tunika och ett armband samt en fin urna blev mina inköp. Man får ju passa på, vem vet när man har chans att besöka Pakistan igen?

1 comment:

  1. Oj, vilket rejält firande det varit. Det måste ha varit en enorm upplevelse att få vara med om detts så nära. Jag blir nyfiken på alla dofterna? Jag kan tänka mig att alla kryddorna gör det än mer exotiskt. Kläderna är mycket vackra. Mör, jag skulle nog vara utpumpad efter en sådan intensiv resa, det är verkligen till att försöka passa in i alla ritualer och regler, roligt men säkert tröttsamt när man väl sitter där i planet och är på väg tillbaka.

    Pakistan, ja, jag tror inte jag kommer dit.. Härligt att få ta del av.

    Kram

    ReplyDelete