Monday, February 21, 2011

Magisk helg i Lahore






Jag är tillbaka efter en intensiv men fantastisk helg i Lahore! Från det att vi landade i fredags eftermiddag tills imorse har det varit fullt upp! Vår kollega mötte upp vid flygplatsen och vi åkte genast för att införskaffa kläder till kvällens fest. Den första kvällen kallas för "mendi" och det är den minst officiella. Det är mycket mat, sång och dans och alla är glada. Eftersom vi representerade brudgummens sida så blev vi hälsade välkomna av brudens släktingar. Vi bar brickor och korgar med ljus och blommor och det kastades blomblad på oss när vi gick in. Festen hölls i en trädgård, där var ett stort bröllopstält uppsatt med stolar, en scen dekorerad med blommor för brudparet. Brudgummen anlände före bruden och sedan började alla äta. Det bjöds på typiskt pakistansk mat och den var väldigt god, inte lika stark som indisk men väldigt smakrik! Efter middagen kom så äntligen bruden. Hon ledsagades in med hjälp av sina manliga släktingar och hennes ansikte var delvis täckt av en vacker rosa och gul slöja. Sedan satte hon sig intill sin blivande man på podiet. Hon deltog inte i dans utan satt med nedslagen blick. Då och då kunde man dock skymta hennes nyfikna ögon bakom slöjan. Efter maten satte sig de yngre kvinnorna i mitten och sjöng sånger och efter det började männen dansa typiskt punjabisk dans i takt till de senaste bollywoodlåtarna! Stämningen var uppsluppen och alla dansade till slut!
Det var helt fascinerande att se alla dessa vackra kvinnor i sina färgglada salwar kameez! Jag insåg snart att det jag köpt i Dubai dagen innan var rena rama hånet mot vad alla bar så som tur var hade jag fått låna en reservklänning av min indiska kollega. Det blev nu denna klänning i stället och det gick bra det med! Enligt tradition ska man ha något gult på sig denna kväll, det varierade dock i färg bland alla! Eftersom vi var de enda utlänningarna så blev det endel foton, alla var väldigt trevliga och nyfikna på var vi kom ifrån. De var imponerade att vi rest så lång väg enkom för att närvara vid vår väns bröllop!

4 comments:

  1. Vilka fina bilder och vilka vackra kläder! Måste ha varit en fantastisk och häftig upplevelse! När jag bodde inne i stan bodde jag vägg i vägg med en pakistansk restaurang, så då år jag där ibland. Alltid gott! Även om de svenska restaurangvarianterna brukar vara bleka kopior... ;)

    ReplyDelete
  2. Åh, vilken upplevelse du har fått vara med om, jag är riktigt avis nu!

    Vilka vackra kläder på vackra kvinnor, det må jag då säga.

    Ha, ha, tur att du fått hjälp med klädvalet, det där med att man ska bära något gult, är väl inte något man "bra vet", bra med vägledning.

    Kommer din kollega att fortsätta arbeta så du får träffa henne fler gånger? Hur många dagar pågår normalt ett bröllop där?

    ReplyDelete
  3. Freedomtravel: Ja det var en fargkavalkad utan dess like! Sa vackert! Pakistansk mat var overraskande gott, jag har lite svart for stark mat men den har var perfekt!

    Katarina: Ja det var verkligen en upplevelse, jag ar sa glad att jag fatt mojlighet att se detta!
    Min kollega kommer att fortsatta arbeta, hans fru kommer nu att flytta hit med honom och de ska bo i Dubai sa vi ser fram emot att fa traffa henne fler ganger!
    Normalt pagar brollopet i tre dagar, forst ar det "mendi" och sedan ar det "nikkah" det ar sjalva brollopsdagen da bruden foljer med sin man hem. Sista dagen ar det "walima" da brudgummens foraldrar bjuder pa middag. Brudparet ar da mer avslappnat och det ar en mer "normal" tillstallning!

    ReplyDelete
  4. Fantastiskt, dina ord och bilder gör att man nästan varit med också ;).

    Förstår att var en upplevelse som du inte kommer att glömma.

    Ha en bra dag och jag säger nattinatti från Singan!

    ReplyDelete