Saturday, March 26, 2011

En sån där dag...

När jag gick på mellanstadiet så brukade min lärare säga att "Pia, nu ser jag att det kokar i ditt orientaliska blod". Jag vet inte om detta syftar på att vi koreaner är mer heltlevrade än svenskar, detta kan vi diskutera någon annan dag. I alla fall så har det koreanska blodet nått maximal kokpunkt idag.
Förra veckan fick jag ett nytt bankkort som kan aktiveras i en vanlig uttagsautomat. Väldigt enkelt tycker man men naturligtvis så funkade inte det. Påföljd att gamla kortet automatiskt slutar att fungera och nya kortet fungerar inte heller. Frustrerad Pia... Efter timmar i värdelös kundtjänst fick jag rådet att besöka ett kontor för att få rätsida på saken. Sagt och gjort, i morse åkte jag och maken till ett av bankens kontor och där fick jag svar att min förfrågan kan endast göras via call centre. Och på call centre säger man att tvärtom, klassisk "Moment 22". Flera frustrerade samtal och besök senare får jag äntligen prata med någon (jag avskyr dessa automatiska telefonfunktioner där man ska knappa in nummer och omdirigeras till olika menyer), denna person upplyser mig då om att det går INTE att aktivera kortet så som det står i instruktionerna eftersom det är ett konto som jag har gemensamt med min man. OCH DETTA KUNDE MAN INTE UPPLYSA MIG OM MED EN GÅNG!
Jag är heligt förbannad. Detta är så typiskt Dubai, inga procedurer och inga regler, folk som inte kan tänka utanför "the box". Frustration. Nu sitter jag här med ett stort glas vin, klockan fem på eftermiddagen, för att lugna mina orientaliska nerver.
fortsättning följer....

3 comments:

  1. Oj vad jobbigt det verkar! Fast här är det nästan likadant. Avskyr ocksa dessa automatiska telefonfunktioner! Nuförtiden vet ingen nagonting! Väldigt frustrerande!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  2. Pia,, Man behöver nog inte vara asiat för att det ska koka, det gör jag bara av att läsa ditt blogg inlägg. Jag känner igen mig så från Filippinerna,, och jag brukar undra om filippinarna själva aldrig kokar eller om det bara är utlänningar som kokar....? :)

    Hoppas du får en fin vecka,,, Kram

    ReplyDelete
  3. Oj oj oj, kan behövas ett glas eller två för att lugna ner sig.

    Tycker jag känner igen det hela även från Singapore, när det gäller bankärenden. Hur krångligt som helst och speciellt när man delar konto.

    Hoppas att det löser sig och det ska bli spännande att höra fortsättningen.
    Hoppas du får en bra start på veckan/ Kram Annelie

    ReplyDelete