Wednesday, April 20, 2011

Tonårstrots redan?

Sonen som nyss fyllde 8 år har hamnat in något förstadie till trulig tonåring. Han är trulig, sur och missnöjd. I alla fall mot mig. Inget verkar bra för tillfället, glaset är halvtomt istället för halvfullt och det finns alltid något att klaga på. Det här börjar bli något tröttsamt för sonen har all anledning att vara nöjd med sin tillvaro.
Maken tar det hela med ro, menar att det är en av de berömda faserna i livet som han går igenom. Själv blir jag irriterad även om man kanske skulle ignorera det hela.
Dottern däremot har blivit förvånansvärt social, pratsamt och glad. Skolan är rolig och när hon kommer hem vill hon göra läxa samtidigt som brorsan sitter med tårar och kämpar med sin hemläxa.
Sonen längtar redan till sommaren då han får åka till Sverige och springa runt halvnaken på gröna gräsmattor, fiska, spela boll, leka med kompisar. Dubai är för varmt tycker han.
Värmen börjar smyga sig på och det är väl en runt 30- 35 på dagen men det blir snabbt svalare när solen går ner, då är det riktigt härligt att sitta ute och lyssna på fåglarna.
När våren spirar hemma i Sverige känner jag extra hemlängtan. Vintergrus under vårstövlarna, vitsippor i backarna, solen som värmer. Tänker på Uppsala och alla studenterna som sitter vid Fyrisån och tar en paus i solen, Carolinabacken runt Valborg, uteserveringar.
Det ser ut av bli en liten kort Sverigeresa för mig i början av maj och jag hoppas det blir ljuvliga vårdagar just då, en glass på en parkbänk, kanske till och med en kall öl! En liten shoppinglista börjar ta form och jag planerar att ta med en i det närmaste tom resväska för att fylla med frysta falukorvar, grillchips, nya påslakan från Hemtex, fina saker från Indiska samt lite nya svenska pocketböcker. Min pappa är fortfarande lite krasslig så det känns bra att kunna åka hem lite snabbt för att hälsa på honom samt få en glimt av våren.
På fredag ska hela familjen åka till Musandam i Oman för ett båttur, det utlovas spektakulära vyer samt delfiner och det är väl det som ungarna ser fram emot mest! Efter det ska vi hinna med en sen lunch på Golden Tulip i Khasab, där båten utgår ifrån. Upp tidigt för att köra hela vägen samt införskaffa visum till Oman och sedan vidare upp till Khasab. Det intressanta är att om man är svensk medborgare är det visumfritt i 30 dagar, precis som i UAE, men om man har arbets-och uppehållstillstånd måste man ändå ha ett visum! Misstänker att det är enkom för att generera mer pengar till statskassan.... Hursomhelst ska det bli intressant att se mer av regionen, det blir inte så mycket resande när vi båda jobbar.

5 comments:

  1. Än om man vet att barnen har sina stadier i livt, så tror jag också att ens tålamod kan tryta. Jag hoppas att det är en kort period:)

    Er resa som ni har framför er till Oman, låter härlig och mystisk! Det är ett land jag har mycket liten kunskap om, men mystiskt låter det! Hoppas ni får det bra.Jag får vänta på några bilder framöver.

    Jag förstår mycket väl att det är skönt att få komma hem till Sverige, speciellt när din pappa är dålig. Även jag har en far vars sjukdom bryter ned hon, månad för månad.Man vill ju så gärna kunna vara mer med dem.
    Det är bra att du har möjlighet att sticka dit. Sedan hoppas vi att du får lukta på våren och njuta av våren, för den tiden i Sverige är verkligen härlig!

    Ha de gott!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Hej!
    Kan riktigt minnas tillbaka, när dottern var i tonårstrotsen, visst är det jobbigt att redan i 8 års åldern, men det kanske blir bättre i tonåren.
    Han har nog som du skriver lite hemlängtan till sommarlovet och så får det gå ut över dig istället för kompisarna runt honom.
    Glad Påsk och trevlig resa både till Oman och Sverige!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Jag brottas med samma saker (så kul såhär på andra sidan klotet) tonårstrotsig 7-åring som börjar och slutar dagen med gnäll och ofta tårar. De kallas för tweens här, lite kul ord tycker jag!

    Och jag saknar också Sverige nu! Det går över i september, när vinterstormarna börjat rasa där igen, och vi har högsommar här :)

    En sak är jag glad över, jag har både hittat vitsippor, maskrosor och lukten av sommarregn här. Man får vara glad för det lilla! Sen har man ju hela äventyret i att INTE vara hemma att glädjas över också!

    Jag har en teckning till dig nu! Himla knepigt med ett så för mig okänt tema...! Men jättekul, min 4-åring tycker den är bäst av alla för "hon gillar andra länder".

    ReplyDelete
  4. Katarina: Tack Katarina! Aven om det ar sorgliga omstandigheter sa ar det skont att veta att man inte ar ensam!
    Kram!

    Annelie: Tror du har ratt, all frustration over Sverige, skola och allt annat gar ut over mamma! Men som nagon klok manniska sa, det ar bara med nagon man ar helt trygg som man later dessa frustrationer ga ut over, sa jag far val ta det som en komplimang...!
    Glad pask! Kram!

    Suddrik: Skont att hora att jag inte ar den enda! Pendlar mellan att forsoka vara uberforstaende samt inget talamod alls vilket sakert ar mer forvirrande for oss bada..
    Ah vad jag ser fram emot teckningen! Stort tack och beratta vad du vill ha i ersattning! Nar jag har makens schema aterkommer jag for leveransdetaljer!!!
    Kram!!!!

    ReplyDelete
  5. Great news! I found this a real brain massager. Being a big fan of the UAE, they are making history with innovative constructions. Other nations should use this as an example. Thanks for sharing.


    --
    cheap calls to UAE

    ReplyDelete