Monday, August 1, 2011

Ramadan Kareem

Kan inte fatta att det ar min fjarde Ramadan har i Dubai! Idag ar det forsta dagen pa Ramadan, Ramadan Kareem! Vi har som vanligt Ramadan Hours, vilket betyder att man inte fa arbeta mer an 6 timmar enligt lag, oavsett vilken religion eller nationalitet man har. Privata foretag riskerar haftiga boter om man bryter mot lagen och medarbetare som beordras jobba mer an 6 timmar ar berattigade dubbel ersattning. Eftersom vi har var verksamhet i Afrika, maste vi anda finnas tillhands sa ett rullande schema har satts upp for att se till att kontoret ar bemannat till fyra. Forsta skift ar fran 8-14 och andra skift fran 10-16. Eftersom jag ar "min egen" utan nagon avdelningstillhorighet, kan jag skota mina tider sjalv, vilket ar ganska skont.
Igar var det forsta arbetsdagen efter semestern. Eftersom jag inte kom med flyget fran Madrid i fredags sa fick jag stanna en extra natt. Det blev dock en trevlig vistelse, jag tillbringade kvallen med en god bok och ett glas vin pa en harlig uteservering nara hotellet. Dagen efter akte jag ut till flygplatsen igen for att prova lyckan och fick sista platsen! Var hemma vid halv tre och sov nagra timmar innan det var dags att aka till jobbet!
Sista veckan tillbringade vi i Evora och Algarve! Evora ar en liten stad i ostra delen av Portugal, nara spanska gransen och i Alentejoomradet. Underbart vacker och pa Unescos lista for varldsarv. Vandrade runt pa kullerstensgator och fotograferade, at en harlig middag pa en liten familjeagd restaurang pa kvallen med gott vin. Dagen efter besokte vi byn Monsaraz, en liten by som ligger pa en kulle. En marklig stillhet radde och man sag knappt nagot folk, forutom nagra turister. Vi avslutade med en lunch, overblickandes Alentejoslatten. Det kandes som att tiden stannat. Alldeles nedanfor Monsaraz ligger europas storsta konstruerade sjo.
Pa eftermiddagen styrde vi kosan mot Algarve och den lilla byn Olhos de Agua. Dar bodde vi de sista fyra dagarna, forutom sista natten da vi sov pa Radisson Blu i Lissabon, vid flygplatsen. Vi gjorde utflykter till Lagos och Sagres och sag den magnifika solnedgangen vid Cabo Da Sao Vicente.
Nu ar det tre veckor av jobb som galler innan det ar dags att packa vaskan igen och aka hem till Sverige.

No comments:

Post a Comment