Monday, September 26, 2011

Moderniteter

Fortfarande inga bilder. Jag ar helt slut pa kvallarna och orkar inte ta itu med min stora bildbank som behover behandlas, croppas, forminskas etc.
I sonens klass, Grade 3, sa har lagger man ut alla laxor pa natet. Vi har fatt en lank och varje vecka postas laxor, andra lankar, Unit Inquiry som ar som ett tema dar barnen ska stalla fragor och gora egen efterforskning. Nu handlar det om migration.
Jag gillar iden med att posta laxor pa natet, dels sparar man papper och dels sa slipper man hetsjakten och fragestunden varje kvall: Har ni inga laxor? Var har du lagt det och det pappret? Nu kan man ha lite battre koll pa vad som ska goras och missar de en dag i skolan ar det latt att anda halla sig uppdaterad!
Lillstumpan har inga laxor an men hon trivs i skolan, de sjunger och leker och tittar pa TV. Hm...val investerade skolpengar dar...! Hon alskar sin larare, hon alskar sin Bus nanny!
Varje kvall forsoker jag lasa med sonen. Helst ska man lasa i 20 minuter, valfri bok. Sonen ar trott och ogonen gar i kors. Hela sommaren har vi tranat pa att lasa engelska tack vare "Wimpy Kid" bockerna. Jag ser att det betalar sig nu, det gar mycket fortare for honom att lasa och han ser nastan ut att gilla det!
Vi forsoker fortfarande fa ordning pa alla skolattiraljer. Det ska vara ratt saker till gympa och simning, T- shirts i "house colours". Varje barn tillhor en "house colour". Nar det ordnas sportsdagar sa tavlar man mot varandra och i varje hus finns blanding av stora och mindre barn. Det ar bra event som far barn i olika klasser att umgas, leka och tavla tillsammans.
Pa onsdag ar det sista uttagningen till fotbollslaget, vi far se hur det gar for sonen!

3 comments:

  1. Det låter bra med info på nätet, majoriteten har ju ändå internet (fast jag undrar om det skulle vara tillåtet i "hederliga" Svedala). Det är roligt när barnen gör framsteg i sin utveckling, här kämpar vi med matematik!

    ReplyDelete
  2. Ja, det låter ju jättebra med läxorna på nätet. Hoppas att det finns även i Sverige för det låter så bra speciellt för föräldrarna.
    Man har full koll!
    Nu är F1-veckan över för detta året i Singan och allt börjar kanske bli normalt igen när man ska ta sig in till city.

    Håller med dig med det där om bildbanken, men ibland orkar man inte. Min hårddisk börjar bli full och det finns mycket skräpbilder som man borde slänga.
    Som tur är så säkerhetskopierar jag alla bilder till extern hårddisk då och då.

    Ha en bra dag/ Kram Annelie

    ReplyDelete
  3. Jag förstår dig, detta med bilder är kul att ha , men de kräver ju en hel del jobb. Jag är inne i samma fas som dig verkar det.

    Praktiskt med läxorna och att få länkarna på nätet. Då har man koll på läget. Så roligt att läsningen går bättre och jag kan förstå om hans ögon går i kors på kvällarna.

    Kram

    ReplyDelete