Tuesday, September 13, 2011

Skolstart

Skolan har borjat och med den allt smaplock. Uniformer ska ses over och nya ska kopas, klader ska markas, att kopa skor (det maste vara svarta "vanliga" skor och vita till gymnastik) tog en halv dag. Helt plotsligt ar det dessutom tva uppsattningar, en nagot mindre med kjol istallet for shorts. Lilla stumpan har borjat KG1. Forsta dagen hade vi tankt skjutsa henne men flickan ville aka buss med sin bror sa hon tog sin Doravaska och klev pa bussen, glad i hagen. Dag tva var inte fullt lika lyckad emedan dag 3 (idag) gick battre. Hon har ju akt buss forr och nu har hon sallskap av Elias, men klart att det ar en stor omstallning. Uniform, konstiga skor, stor skola. Det ar skont att veta att brorsan finns dar samt hans kompisar som han halla ett oga pa henne! Men nar hon kommer hem sa sprudlar det. Det var sa roligt i skolan, de sjunger, dansar och leker. Allt ar skoj!
Sonen har borjat Grade 3, mer ansvar, lite nya grejer att lara sig. Hogre forvantningar. Vi har jobbat pa lasning under hela sommare och det gar battre nu. Lite mer uppmuntran behovs dock, han ar inte den som lagger sig och laser frivilligt. Som en annan gjorde. De har slutat med de sma lasebockerna och nu far han lana bocker pa biblioteket och jag tror det blir stor skillnad, han kan lasa mer vad han sjalv ar intresserad av. I alla fall hoppas jag det. Stavning ar nagot annat vi ska trana pa.
Det ar mitten av september men fortfarande hett, 42 grader varje dag. Jag har fatt nagon form av bihaleinflammation och ena ogat ar uppsvallt och gor hemskt ont. I slutet av manaden vantar en resa, Inshallah, till Kyrgyzstan. Vi ska titta pa vattenkraft. Jag ar sa uppspelt att det ar svart att sitta still nar jag tanker pa det. Kyrgyzstan, ett land jag alltid dromt om att besoka.

2 comments:

  1. Ja läsning är bra, hoppas det går att hitta intresset för läsning. Det är ju både underhållande och bra för ordförrådet. Hoppas ni har det bra i övrigt där! Nu börjar hösten komma här och idag regnar och blåser det så jag skulle gärna hoppa in i någons kappsäck och flyga ner till er värme (?)

    ReplyDelete
  2. Så var det skolstart igen! Kul! Det här med att få ett bättre ordförråd, så tror jag liksom Ninni att läsning och böcker är bra.

    Hoppas du haft det bra i Sverige och nu är sommaren över,, din resa som du har framför dig verkar ju spännande.

    Kram

    ReplyDelete