Thursday, October 13, 2011

Att stanga pannan blodig

Dubai ter sig pa utsidan som varldens mest moderna stad. Hogsta byggnaden, dyraste hotellet, snabbaste bilarna osv. Men mangt och mycket gallande effektivitet och rutiner ar kvar pa medeltiden. Exempelvis sa existerar inte bankoverforingar till leverantorer utan allt betalas med check eller kontant, oftast skickas en chauffor en springpojke for att hamta checkar till olika kontor.
Inte hjalper det heller att manga har valdigt begransad engelska, sa att forklara saker pa telefon kan ta evigheter. I morse forsokte jag forklara hur vi ville ha var layout pa en stor poster. Fotot ar nagot mindre an sjalva postern sa jag forsokte papeka att det ar viktigt att fotot hamnar i mitten, proportioneligt men det var inte helt enkelt. Inte blir det lattare av att personen hela tiden svarar: "Yes madam, ok madam" utan att ens lyssna pa vad man sagt.
Vanligt scenario ar att nar man inleder en forfragan sa ar de otroligt tillmotesgaende och lovar guld och grona skogar. Allt finns, allt gar att leverera och det gors precis nar vi vill. Nar affarer ar i hamn och produktionen ska borja, ja da uppstar alla dessa problem. Plotsligt tar det mycket langre tid att fa det gjort, nagot saknas, oforutsedda handelser osv. Det ar sallan att det blir sa som man kommit overens om. Och det ar man oftast lite beredd pa men det ar anda lika frustrerande att behova ringa hundra samtal for en enda liten grej och sedan blir det anda fel i slutandan!
For att ta en annan historia: For nagra manader sedan rakade jag satta mig pa min Blackberry och foljdaktligen blev det ett litet rumpavtryck sa jag blev tvungen att byta skarmskydd. Nu har det lossnat lite och det har samlats en massa damm mellan skyddet och skarmen sa jag tankte byta ut det igen och passa pa att damma av den. Gick till samma lilla gubbe som gjorde det forsta gangen men blev bryskt ivagskickad, sant kunde de INTE gora. Aven om jag papekade att de hade gjort det redan. Jag ville bara byta ut mitt skarmskydd!!! Nix pix. Nu forlorade jag talamodet med allt damm och gick resolut tillbaka och vips: det gick jattebra att byta skarmskydd. Inga problem madam.
Japp, talamod...talamod!

1 comment:

  1. Även den bästes tålamod tryter! Visst är det verkligen jobbigt ibland!

    Kram

    ReplyDelete