Tuesday, October 18, 2011

Spraklexikon for Dubai

De flesta guidebocker har en liten sektion langst bak med anvandbara fraser pa arabiska. Hur man sager godmorgon, tack, raknar, bestaller mat etc. Vilket ar intressant och sakert valdigt anvandbart. Saken ar dock den att de som arbetare inom servicesektorn i Dubai antingen kommer fran Indien, Pakistan, Filippinerna, Bangladesh eller Sri Lanka. Och man kan se vissa tendenser dar en viss nationalitet dominerar inom vissa yrkesgrupper.
Taxichaufforerna ar oftast fran Indien eller Pakistan, undantag fran Bangladesh eller Nepal och valdigt sallan fran ett arabisktalande land. Sa ska man gora sig forstadd (for ofta ar deras engelska ganska begransad) sa blir det hindi eller urdu.
Servitriser och andra serviceyrken innehas oftast av filippinare. De pratar forvisso valdigt god engelska men vill man imponera kan man alltid slanga sig med nagra fraser pa tagalog.
Myndigheter sasom poliser, immigrationsmyndigher och annat myndigt innehas sjalvfallet av emirater vars engelska varierar. Allt fran inte sa bra till utmarkt. Men man maste inte ta med sin lilla arabiska parlor. Det ar ingen som forvantar sig att en expat ska klacka ur sig nagot pa arabiska, aven om det sjalvklart uppskattas om man sager "hej" eller "tack" pa arabiska av ren artighet.
Eftersom nastan alla som arbetar inom nagon form av serviceyrke INTE ar arabisktalande sa kravs det ju i sin tur att emiraterna pratar engelska for att kunna konversera med affarsbitraden, taxichaufforer och servitriser. Det slog mig att det maste vara markligt att behova prata ett "frammande" sprak i sitt eget land men jag antar att de ar sa vana vid den stora andel expats som finns har att det ar fullstandigt normalt.
Sjalv funderar jag pa att snappa upp nagra anvandbara fraser pa hindi for att forenkla taxiakandet som ibland kan te sig lite hipp som happ.
Fascinerande det har med sprak....!

8 comments:

  1. Vad ambitiös du är P. Jag skulle börja med bahasa, men båda kurserna fick avbokas pga för få deltagare. Jag tar ibland fram en bok och försöker ljuda mig fram..

    Hur många språk pratar du?

    ReplyDelete
  2. Ja, visst är det fantastiskt detta med språk och just där du är är det ju verkligen annorlunda och med så många språk.
    Eftersom du också har bott i Singapore, så vet du ju att det talas en hel del olika språk här också.
    Singlish är ju verkligen annorlunda och det är inte lätt att prata med en som pratar singlish i mobilen.
    Tommy min man som dagligen har kontakt med singaporianer och lätt för att härma låter som en singaporian när han talar med just en singaporian som talar singlish. Men annars pratar han bra engelska.

    Tack för kommentaren på bloggen!
    Hör av dig om du har vägarna förbi Singapore, så kan vi ta en fika eller ett glas vin.
    Kram Annelie

    ReplyDelete
  3. Katarina: Jag alskar ju sprak sa blir lite latt upphetsad nar det vankas nya fraser!! Jag talar forutom svenska ocksa engelska och ryska samt konverserbar spanska, italienska och lite tyska. Har last allskons sprak pa universitetet men kan inte direkt saga att jag beharskar dem! Tycker det ar spannande nar man ser monster och likheter i olika sprak. (ja, jag vet, jag ar varsta spraknorden!) :)
    Kram!

    Annelie: Minns nar vi akte taxi i Singapore med lilla sonen till Monk Hill nara Newton och jag uttalade det "Monk Hill" som sig bor och taxichaufforen sag ut som ett levande fragetecken. Efter att vi gemensamt letat pa kartan sa lyser han upp och utbrister: "Aha Mongill"...just det ja, plotsligt solklart! Efter ett tag sa borjar man dock adoptera vissa skojiga fraser som "lah" och "can", om man ska fraga om man kan betala med visakort: "visa can?". Hihihi snacka om att ekonomisera spraket!
    Jag och min vaninna som ocksa bodde i Singapore pratar om att snart aka tillbaka och walk down memory lane! Vill jattegarna traffas over nagot eller nagra glas vin!!!
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Visst är det fascinerande med sprak? Skulle gärna lära mig bade arabiska, hindi & varför inte lite urdu ocksa ;-) Läste visserligen 1 termin arabiska men kan tyvärr bara skriva mitt namn. En kompis flög till DXB idag...är sa avis...här SNÖAR det!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  5. Förresten, kommer du ihag att vi pratade om filmen "City of Life" för ett tag sedan (eller det var väl ganska länge sedan nu) & du ville ta reda pa om den gar att köpa i DXB. Gar det att fa tag pa den?
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  6. Lisa: Var laste du arabiska? jag laste ett ar vid uppsala universitet men agnade mig tyvarr mer at studentlivet det aret an studier!
    Ja, jag har sett att filmen saljs har och den visades aven pa TV for inte sa lange sedan!! Mycket bra film som jag kan rekommendera om du inte redan har sett den!
    Nu borjar det blir lite svalare har tack och lov!
    Kram!!!

    ReplyDelete
  7. Jag läste pa universitetet här i Österrike. Tyckte det var jätte kul. Funderar pa att läsa en kurs igen (fast det far bli nybörjare da ;-)). Kul att du ocksa har läst arabiska! Om jag kommer till DXB sa köper jag filmen...sag att EK har manga roadshows igen.
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  8. Lisa: Hor av dig om du kommer hit!! Vore jatteskoj att traffas! ja det rekryteras for fullt, nya flygplan som levereras varje manad och som ska fyllas med besattning! Kram!

    ReplyDelete