Sunday, November 27, 2011

Det vackra Kyrgyzstan

Jag ar hemma igen efter fantastiska men intensiva dagar i Kyrgyzstan. Vi lamnade Dubai i mandags och hade ett langt stopp i Istanbul. Dar hann vi med lunch och lite strosande runt i stan innan vi akte tillbaka till vart dagshotell och gjorde oss redo for kvallens avfard till Bishkek. Landade tidigt pa morgonen och fick VIP eskort in till en sarskild avdelning dar det bjods pa kaffe, te och starkare drycker om man sa onskade. Vara vaskor hamtades och visum ordnades och sedan akte vi in till hotellet. Snabbt ombyte innan viktigt mote med direktoratet for vattenkraft. Jag holl pa att somna i morgonkaffet men lyckades halla mig vaken. Vi fick tva timmars vilopaus mitt pa dagen och jag krop ner mellan lakanen och somnade som en sten. Pa eftermiddagen blev det mote med Kyrgyzstans fore detta premiarminister samt hans radgivare. En mycket intressant och sympatisk man! Sedan var det dags for mote med energiministeriet men daremellan hann vi med en god lunch bestaende av "pelmeni". kottfarsfyllda degknyten som lag i en god och het buljong. Det snoade pa eftermiddagen och blev riktigt kallt. Ovan som jag ar vid kyla holl jag pa att frysa baken av mig. Nar sista motet var avklarat atervande vi till hotellet och bytte om innan det blev dags for middag med samtliga inblandade. Som det sig bor skalade vi i vodka och at god rysk mat!
Min kollega blev lite otalig nar vi vid halv elva atervande till hotellet och det bestamdes hastigt och lustigt att ga pa klubb. Dar intogs nagra drinkar och vi diskuterade dagens moten.
Dagen efter blev vi upphamtade pa morgonen for avfard mot staden Naryn i soder dar vi skulle titta pa nagra projekt. Det tog sex timmar med bil till Naryn och farden gick langs hisnande snokladda berg, vackra bergsfloder med kristallklart vatten, oandliga angar med betande hastar och kor (som alla sprang runt helt fritt). Ibland mottes vi av nagra kirgizer till hast, vaktandes sina far, kor och hastar. Landskapet var omsom barmark, omsom tackt av sno. Det var hisnande och sa otroligt vackert.
Efter nagra timmars kringvandrande i sno sa overnattade vi pa ett litet gasthus i Naryn. Det var enkelt men rent och framforallt varmt! Middag intogs pa ett litet vardshus och naturligtvis blev det lite vodka till maten. Efter maten satt i vardshusets samlingsrum och drack mer vodka, smapratade och spelade schack!
Torsdagen borjade med en "sovjetisk" frukost: koka gryn (paminde om mannagrynsgrot), ett glas kefir, brod och stekta agg samt det obligatoriska teet. Efter frukosten besokte vi ett projekt till innan vi styrde kosan hemat. Det var gratt och kallt i luften och inte lika klart som dagen innan. Vi hann med en god lunch i utkanten av Bishkek innan vi nadde hotellet.
Jag ville ut och lufta mig lite samt shoppa, men det tillats inte pa egen hand, trots att jag val smalter in bland befolkningen (de ser ut ungefar som koreaner) samt talar ryska. Plotsligt hade jag bade eskort och chauffor och vi akte till varuhuset TSUM. Dar handlade jag souvenirer i rekordfart, T-shirts till ungarna, kylskapsmagneter till tjejerna pa jobbet, lite annat smatt och gott till kompisar. Sen hem och byta om snabbt och ivag till nasta mote innan gemensam avskedsmiddag vantade. Alla var en smula trotta men det blev en trevlig kvall. Vi hann med en timmes somn innan det var dags for avfard mot flygplatsen och jag tror jag somnade innan vi ens hade lyft fran Bishkek.
Sista dagen i Istanbul tillbringade vi dels pa en battur (trots kallt och daligt vader) och sedan en tur till Grand Bazaar dar jag drabbades av shoppingfeber. Vilket fantastiskt stalle! Istanbul ar en stad jag definitivt ska atervanda till, otroligt vacker!
Vi landade tidig morgon i Dubai och gardagen gick jag som i dvala. Lyckades hanga upp lite adventspynt samt baka lussekatter men sen somnade jag tidigt och sov som en sten hela natten. Men vilken fantastisk resa!

3 comments:

  1. Wow, ja det lät verkligen som en intensiv och spännande jobbresa. Vilket vackert landskap, men inget ställe som jag vill bo på!

    ReplyDelete
  2. Tack för att du delar med dig av din intressanta jobbresa. Märktiga bilder!
    Kram Annelie

    ReplyDelete