Sunday, November 13, 2011

Lite vanligt folkvett

Den varan finns det valdigt lite av har i Dubai, tyvarr. Folk har en fantastisk oformaga att tanka utanfor ramarna, att vara lite uppfinningsrika och flexibla. Dessutom ar det otrevliga, ohovliga och saknar allman hyfs.
Trafiken: Tranga sig fore, varje litet tomt utrymme ar en direkt uppmaning till vissa forare att tranga sig fore, helt utan att vinka eller pa nagot satt pakalla artig uppmarksamhet, nejda, man bara trycker sig in i bilkon och utgar fran att folk stannar.
Affarer: Att halla uppe dorrar for folk verkar vara ett helt okant fenomen och det har hant att man bokstavligt fatt en dorr mitt i nyllet for att personen direkt framfor inte har brytt sig om att halla upp den.
Email: Att anvanda sig av normala halsningsfraser sasom "godmorgon", "tack" eller "halsningar" verkar vara totalt frammande for vissa, aven om man inte har engelska som modersmal kan man val atminstone forsoka lata artig.
Telefon: Samma dar, normala halsningsfraser verkar vara lika unikt som en bokskog i Sahara, folk bara haver ur sig vad de vill och slanger pa luren i orat pa en.
Sant har kan driva mig till vansinne, man kan ha olika asikter, ursprung och ibland ar engelska spraket inte sa bra men sa lange man ar artig och ler och i alla fall forsoker vara tillmotesgaende sa kommer man valdigt langt med det. Ar det sa svart att lara sig?????

4 comments:

  1. Later som här...;-)
    Haller med till 100%. Tacka vet jag artigheten i USA!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  2. Italienare presenterar sig aldrig på telefon. Å jag reagerar spontant med att bli som en mussla tills de har presenterat sig. Dvs jag lämnar inte ut information som ev efterfrågas.

    Holländare när de pratar engelska kan avsluta meningar med .. or not? Vilken kan låta otroligt otrevligt på engelska. Medan of niet är inte lika otrevligt på holländska i regel. Så där är det en direkt översättning som spökar.

    Fast i USA upplevde jag artigheten som artificiell.

    ReplyDelete
  3. Å vad jag känner igen mig! att inte få ett hej eller ett välkommande ögonkast i kassan gör mig så besviken

    ReplyDelete
  4. @Karlavagnen,
    hellre artificiell artighet än ingen alls tycker jag ;-)
    Lisa

    ReplyDelete