Sunday, December 11, 2011

Att dela med sig av julgladjen

Forra aret anordnade vi en valgorenhetsloppis. Grannarna lampade av en massa saker utanfor min port och en vacker fredag sa satte vi upp allt, bakade kakor samt salde kaffe och lask. I ar upprepades samma sak sa i lordags slog vi upp grinden for 2011-ars valgorenhetsforsaljning. Jag hade bakat lussekatter och grannarna kom med diverse kakor till forsaljning. Det fanns kaffe, te och lask. Klockan halv tio redan stod ett helt gang med house maids utanfor och vantade otaligt. Sjalvklart var de ivriga att leta efter klader och leksaker till sina barn hemma pa Filippinerna eller Sri Lanka. Vi salde fika och lask och det var en trevlig och social dag med smaprat med folk som kom forbi. Tillslut fick vi ihop 2000 Dhs, ca 4000 SEK, ungefar halften av vad vi fick ihop forra aret. Dessa pengar gar oavkortat (via mitt jobbkontor i Sudan) till Confident Children out of Conflict som jag skrivit tidigare om i bloggen!
Trots vrakpriser sa blev mycket kvar sa nu kommer en lokal valgorenhetsorganisation och hamtar upp resten av leksaker, klader och annat. Det kanns anda bra att det kommer till anvandning och lite extra bra sa har infor julen da man tar julklappar och familjestunder lite for givet och kanske glommer bort att det finns manga som inte har nagon julstamning alls. Sjalv fyndade jag en klanning till mig sjalv, nagra klanningar till Joli samt nagra bocker!
Idag ar det tredje advent och makens fodelsedag!

1 comment:

  1. Hej!

    Hur har ni det? :) Här har det varit fullt upp länge och jag har inte haft så mycket tid att varken skriva posts eller kommentarer hos andra men jag har läst hos dig, alltid lika spännande att se vad du hittar på och se dina fina bilder och ställen som du besöker! Här är det en mild vinter just nu, nästan som höst faktiskt och ingen snö alls. Vi åker ju söderöver nu snart ner till lite värme även om det inte blir sommarvärme direkt men roligt att bara göra något annat!

    Vad roligt att ni kunde få ihop lite pengar till CCooC! Alltid skoj att kunna hjälpa andra :)

    Jag blir alltid så imponerad av det du skriver om Dubai och vad de lyckats konstruera! En 8 km lång mall, helt otroligt ju! Haha "konsten att arrangera julfest" var himla roligt beskrivet men jag förstår att det inte är lika roligt när det är kaos!

    Hehe, hur går det med GT och att du eventuellt skulle vilja göra något med ditt fotograferande? Är det möjligt där borta eller hur funkar det? Ja, det är ju så, man förändras och ändrar prioriteringar i livet. Jag tycker det var jätteskoj att översätta i många år, sen blev jag ganska trött på det och sen tyckte jag tolkning var jätteskoj, men även tolkning känns långt bort nu, jag älskar att vara hemma med min lilla Snutta! Det är ju så mysigt! Men visst ska det bli skoj att få fokusera på tolkning sen om 1,5 år eller så.

    Nähä, nu blir det currygryta till middag och imorgon börjar en ny vecka!

    Kram och ta hand om er!

    Susanne

    ReplyDelete