Wednesday, January 4, 2012

Att analysera sitt beteende

Nar jag ar stressad pa jobbet eller inte riktigt nojd med tillvaron da blir jag ett kontrollfreak. Det tar sig oanade proportioner och blir nastintill sjukligt. Allt maste vara pa plats, barnens rum ska vara perfekt, alla leksaker ska ligga i exakt ratt hylla eller lada, jag ar nastan pa vag in och moblerar om i Jolis dockskap ocksa (dar gar dock gransen, fast jag kan se mig sjalv: "Men sabla dockor, kan ni inte se till att ha det lite snyggt och stadat va??"). Plotsligt gar jag barsarkargang och fragar ut samtliga av familjens medlemmar (Teresa ocksa, hon ar faktiskt en familjemedlem) var diverse foremal befinner sig, ofta saker de varken anvant eller lekt med de senaste veckorna. Allt ska tillbaka pa SIN plats. Detta ar minst lika enerverande for mig som for dem men jag kan inte hjalpa det. Det ar som att min stress och allmanna oreda pa jobbet maste balanseras med ett stadat och ordnat hem.
Jaha, det var dagens bekannelse. For ovrigt ar jag inne pa min tredje dag utan kolhydrater och just nu sitter jag och drommer dagdrommar om potatismos, pommes frites, stekt ris...mmm gott...

3 comments:

  1. Tror tyvärr det är vanligt. Man blir lätt sådan just för att man måste försöka ha kontroll över det man KAN ha kontroll över. Just då man känner att man kanske tappar kontrollen på andra plan. Som jobbprojekt eller liknande. Sedan är det ju också så att man ofta tar ut sin frustration på de som står en närmast. Tyvärr, men så är det ju. Istället för att skälla ut kollegor, kunder eller chefer så är det lätt att man bär mer sig ilskan, besvikelsen stressen eller vad det nu är hem, och käller på maken, frun eller barnen istället. Man öppnar sig som mest med de man känner sig tryggast med och som man vet älskar en no matter what. :-)
    Kram och hoppas stressen släpper lite snart!

    ReplyDelete
  2. Saltis: Tack! Du har helt ratt, man slappnar av hemma och tyvarr far de nara och kara ta del av saker som borde stannat pa jobbet! Samtidigt ar det skont att man har ett stalle som man kan kanna den tryggheten pa.
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Precis som Saltis skriver, är de nog rätt vanligt att det är hemma man kopplar av och då pyser det ut i ventilerna, vilket drabbar alla omkring en. samtidigt som man ångar på och inte är man man nöjd med sig själv...

    Stressigt på jobbet, eller fel på jobbet, livsstils förändringen som ska betyda ett mer hälsosammare liv, även om man vill så orkar man inte med allt ibland, helst om det ska ske samtidigt...

    Det vore roligt att försöka få ihop det i år.. Då kan det nog få rykas ut genom håret också.. hi hi.. Hoppas din helg blir bätttre.. Kram

    ReplyDelete