Saturday, January 21, 2012

Fotolaxa

Jag fick ju en hemlaxa efter min forsta fotokurs! Att fotografera vatten med hog respektive lag slutartid samt att gora en produktfotografering och forsoka formedla en kansla. Fotografera vatten gick lite i stopet idag da det radde full sandstorm och fontanen i vart compound sag ut som en vattenspridare. Hade sakert blivit en lacker effekt men jag vill inte ha ute kameran nar sanden yrde! Daremot spenderade jag nagra timmar for att forsoka hitta ett koncept, det ar svarare an vad man tror. Jag provade forst med nagra iskuber och smycken. Mina svarta jobbyxor fick duga som underlag och bakgrund for att fa fram lite effekt. Nasta forsok ar en parfym men inte hela flaska syns utan fokus ar bara pa namnet. Tyvarr ser man mig i sjalva flaska, vilket inte ar sa lyckat men det kan man alltid ta bort i Photoshop senare! Jag andrade slutartid hela tiden for att se skillnaden i exponeringen. Det ar forsta gangen jag anvander mitt macroobjektiv och det var riktigt roligt!

6 comments:

  1. Härliga Bilder tycker jag!! Önskar jag hade en bra kamera. Min börjar bli gammal och seg. Blir inte bra bilder längre hur man än beter sig.

    ReplyDelete
  2. Jättefina bilder!! Om du inte hade sagt att man kunde se din spegelbild i parfymflaskan så hade jag inte sett den ;) Önskar att jag vågade prova mer.. Ser fram emot fler fotoläxor ;) Kram

    ReplyDelete
  3. Fint blev det ocksa! Instämmer med Fourmum...hade inte heller sett din spegelbild om du inte sagt nagot ;-) Vad kul det vore att ga en fotokurs, men da skulle jag behöva en nagot bättre kamera än den jag har.
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  4. Åh, vad roligt och utvecklande.. Dina bilder är fina och ag förstår att det där med läxan sätter press på en. Men nu är du på G. Igen med fotandet. Ser fram emot fler bilder med tiden. Nu packas det sista drar ikväll till Svedala.. Därefter får vi synka ihop oss... Kram

    ReplyDelete
  5. Ninni: Tack! Jag fick en Nikon D80 av maken (kopt via "postorder' i Sverige) och ar jattenojd med den! Nackdelen ar val att den ar lite stor att slapa med sig.

    Fourmum: Tack! Ja det var roligt att ta fram sin kreativa sida, jag som inte har nagon fantasi alls. Och det ar roligt att se att en bild man visualiserar i huvudet inte blir alls samma i kameran!
    Kram!

    Lisa: Tack! Ja det har ar ett gyllene tillfalle att fa vara ensam ocksa, man far sa mycket mer ut av det hela!
    Kram!

    Katarina: Tack! Ja det var roligt med en laxa, annars far jag aldrig nagot gjort! Hoppas hemresan gar bra och vi far bestamma en traff sa fort vi bada ar tillbaka!!!
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Jätte fina macrobilder!
    En helt ny värld och bilderna blir så spännande med just macro.
    Till och med rost blir vackert med ett macro-objektiv, vet jag ;).

    Hoppas att du får en mysig resa till Sverige och att det inte blir någon snöstorm. Men just nu verkar det vara svinkallt i Sverige, så det gäller att ha varma kläder med sig.
    Man skulle kunna lagra lite värme och ta med sig ;)!
    Kram på dig!

    ReplyDelete