Sunday, February 26, 2012

Ankomst Somalia

Efter en behaglig resa med Emirates till Nairobi hamtades jag av var alltiallo/chauffor Steve i Nairobi. Vi har traffats forr, Steve ar den som ordnar visum, koper biljetter, ordnar overnattning samt en del annat ocksa. Han ar en glad och trevlig man med en son som precis avslutat juristutbildningen och en som ar lite mindre. Trafiken ar ganska ok denna lordagkvall och vi stannar till vid en mack for att kopa grillad kyckling och nagra ol. Steve ska lamna av mig i var foretagslagenhet och sedan tillbaka for att hamta nagra andra som ska till Somalia.
Lagenheten ligger i ett lugnt bostadsomrade, det ar ett inhangnat lagenhetskomplex. Tre rum och kok samt ett vardagsrum. Jag gor mig hemmastadd, internet funkar inte. Ater lite torr kyckling, sippar pa min ol innan det ar laggdags. Klockan halv fyra ringer mobilen och Steve hamtar mig halv fem. Klockan fem ar vi ute vid Kenyatta airport igen och det ar smockfullt av manniskor. Halva Somalia verkar vara pa vag hem igen. Med tusen vaskor. Kon gar i snigelfart och snart meddelas det att planet ar fullt och vi alla kommit forsent till check in. Det ar sakert ett trettiotal manniskor som vantar, allmant kaos utbreder sig och jag och min kollega fran Dubai (som halsat pa sina foraldrar i Nairobi over helgen) ser lite forvirrat pa varandra. Vad ska vi gora? Efter over en timme sa far vi av nagon mirakulos anledning ga ombord planet och tilldelas de sista platserna. African Express flyger Mogadishu, Hargeisa, Dubai. Jag tycker synd om de stackare som suttit dar sedan klockan sex och en och en halv timme efter ordinarie avgangstid sa lyfter vi. Jag har lyckats hamna i business. Satena ar grona och skyltar pa italienska avslojar att det har maste ha varit ett gammalt Alitaliaflyg innan det bytte ytterklader till African Express. Nastan alla ar uteslutande somalier, en grupp turkiska hjalparbetare och sa nagra vasterlanningar. Vi flyger in over havet som ser inbjudande ut. Flygplatsen ligger precis vid vattnet och snart ar vi ute i den dammiga varmen. Det rader kaos pa flygplatsen, folk skriker och drar i oss. Tillslut sitter vi i bilen pa vag till vart camp, som ligger inte langt fran flygplatsen och med havsutsikt! Det rader febril verksamhet, sondag ar vanlig arbetsdag, precis som i Dubai. Ut pa faltet for att inspektera projekt och sedan tillbaka for lunch.
Jag har fatt ett fint rum, det ar stort och rent och ett sprillans nytt kyskap bars in, tekokare samt vattenflaskor som bor racka i en manad. Jag delar hus med chefens son samt den nye ugandiske lakaren. Egentligen ar detta sjukstugan, men eftersom vi har lite ont om boende sa far det duga som tillfalligt boende. Jag ar nojd.

6 comments:

  1. Spännande att ha fått rum i sjukstugan! Härligt att få vara med om så mycket som du får i ditt arbete. Hur klarar du av att ställa om till flashiga Dubai livet? Jag kan känna av desa svalalnde känslor och tankar som man har efter en Filippinerna res på landet..

    Väntar på nästa rapportering! Kram

    ReplyDelete
  2. Oj vilken tur du/ni hade som kom med flyget! Så mycket du får uppleva ;) Kram

    ReplyDelete
  3. Jag trodde nästan inte att varken flygplatsen i Mogadishu var i bruk eller att det var möjligt att resa till södra Somalia.. Det är verkligen spännande och intressant att följa vad du skriver!

    ReplyDelete
  4. Skönt att du är på plats nu och resan trots allt gick bra!
    Kram!!

    ReplyDelete
  5. Katarina: Ja, det kanns tryggt att bo i sjukstugan hahaha! Det ar ganska skont att se nagot som ar genuint, om an valdigt tragisk verklighet, mot det ytliga Dubailivet. Det ger mig nya perspektiv nar man kommer hem, vi tar sa mycket for givet! Tyvarr ramlar man in i vardagslunken snart igen. Men det ar nyttigt!!
    Kram!

    Fourmum: Ja, det var rena turen, nagot riktigt system verkade inte finnas alls vid incheckningen! Det ar valdigt spannande, jag kanner mig valdigt lyckligt lottad!
    kram!

    christian: Joda, flygplatsen ar i bruk och vi bor valdigt nara! Hjalpsangningar, civilflyg och militarflyg kommer in standigt. Det ar valdigt lugnt, forutom att man ser African Union soldater i varje horn och stora tanks. Men annars ar det helt ok!

    Saltis: Tack! Ja det kanns skont att sitta har i mitt lilla rum, lite marklig kansla men spannande!
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Vad spännande att fa följa med dig till Somalia. Trodde inte heller att det var möjligt att resa dit. Skönt att ni kom med flyget & att du är installerad. Rummet ser rätt OK ut. Gillar strandbilderna ;-)
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete