Monday, February 27, 2012

Att resa i jobbet

Att resa i jobbet har alltid varit min drom. Lite speciellt, bo pa fina hotell, flyga kors och tvars, ata middagar med klienter, se nya platser.
Nar jag jobbade pa statlig myndighet i Sverige sa fick jag resa till Gotland. Det var roligt, flyga litet flygplan till Visby, bo pa hotell. Det kandes lyxigt.
Min forsta affarsresa med nuvarande foretaget i Dubai gick till Kabul. Tidigt pa morgonen flog jag fran Dubai med Pamir Air, ett tajikiskt bolag dar det inte serverades nagon mat men daremot hade man lotteri med boardingkortet och man kunde vinna pengar. Stewarden gick runt med en fet sedelbunt och det drogs boardingkort ur en pase. Pa den tiden sa var fortfarande gamla KAIA (Kabul International Airport) i bruk och det var rorigt varre. Det kandes helt overkligt att kora runt pa Kabuls gator bland folkvimmel, pakistanska (ja, det finns en hel dros av dem) bussar, gamla taxibilar, asnekarror och ISAF-tanks. Boendet blev i vart compund, en prefabricated container. En liten 20 fots kontainer som man kan bo i. Litet (betoning pa litet) badrum samt ett rum med sang, garderob och litet skrivbord. Det var svinkallt i Kabul den varen och jag sov med kladerna pa. Nasta tva besok blev ocksa till Kabul. Sista gangen fick jag ett lite storre rum som faktiskt hade varme.
Forsta resan till Sudan var lika intressant. Jag blev nekad visum till Khartoum och fick flyga via Nairobi och darifran till Juba, numera huvudstad i republiken sodra Sudan. I Sudan drev vi tidigare ett gasthus sa resande fran Dubai fick bo sma stugor. Dessa stugor hade sett sina basta dagar. Vaggarna flagnade, golvet buktade och pa vissa stallen var det stora hal. Badrummet lamnade mycket att onska. I ena rummet fungerade inte AC:n och i andra gick inte toaletten att spola. Alltid nagonting.
Mitt rum i Mogadishu ar nog det renaste och finaste. Nog for att jag delar badrum med tva andra men vem bryr sig? Det som ar viktigt ar att trots flagnade vaggor och igenkorkade toaletter sa ar vart boende hundra ganger battre an vad lokalbefolkningen anda har.
Maten ar en annan upplevelse. I Afghanistan hade vi lyckan att ha ett eget bageri inom vart compound sa vi kunde ata croissanter och brod varje dag, nybakat. Utbudet av mat var bra, nagra olika ratter att valja mellan och en rejal frukost med stekt agg, korv och bacon. Dessutom kunde man alltid ga ut till en av de otaliga restaurangerna i Kabul, som gommer sig bakom stora jarndorrar. Det ar forvanansvart vilket uteliv det anda finns dar. I Juba finns det ocksa flera restauranger av god standard och aven barer. I Juba grillade vi alltid och det var inget storre fel pa maten, om an lite enformig kanske. Har i Mogadishu ar det lite annorlunda, brod med sylt eller jordnotssmor, flingor. Till lunch och middag ar det alltid ris, sonderkokt pasta med odefinierbar sas samt kycklinggryta/kottgryta. Det smakar ungefar lika dant. I dag fick vi efterratt, aprikoser. Det ar inte latt att handla farska varor. Man gar inte ut pa marknaden i Mogadishu och koper det som fattas. Det mesta skickas som torrgods fran Dubai och endast vissa saker som kott och kyckling inhandlas lokalt. Jag ska inte klaga, om fem dagar ar jag tillbaka hemma medan mina kollegor ar detta som vardag i flera manader i strack.

5 comments:

  1. Tänk så mycket du får och fått uppleva genom ditt jobb!! :-) Så spännande och roligt och berikande.
    :-)

    ReplyDelete
  2. Låter som att du får väldigt intressanta resor och upplevelser genom ditt jobb! Jag brukar också resa lite i jobbet också... Gotland, Falun, Göteborg är några resmål... ;) Kanada i sommar blir andra gången utomlands (förra var Holland). Men jag undrar fortfarande om du inte vill berätta mer om ditt jobb? Nyfiken! Eller svarade du kanske i kommentarsfältet... ska kolla!

    ReplyDelete
  3. Jag hade allt hoppats få resa väldigt mycket mer i mitt jobb på Migrationsverket. Förmodligen ska jag inte klaga då jag ändå har kommit ut mer än flera av mina kollegor - lite runt i Sverige, Tjeckien och Sudan. Skulle åkt till Iran i höstas men var tvungen att ställa in. Hade också förhoppning om Armenien för ett tag sedan och Kongo-Kinshasa för några veckor sedan, men dessa resor blev det inget av. Måste hitta på något så jag kommer ut mer...
    Det är så himla intressant att läsa om dina resor till Somalia, Afghanistan m.m.

    ReplyDelete
  4. Ja, det här med att resa i jobbet..Finns det mycket att säga om.. Kul att du får möta en annan sida av livet i världen i dina resor. I Sverige reste jag egentligen väldigt mycket, vissa peridoer låg jag ute hela veckor, det var mycket tröttsama resor. Dock bodde man alltid bra, men hallå, hotell rum är väl ändå inget lyxlir, det är ett ont måste.

    Ha de bra och tack än en gång roligt att få ta del av dina resor.

    Kram

    ReplyDelete
  5. Saltis: Ja det ar verkligen spannande och jag alskar varje minut av det!
    Kram!

    Freedomtravel: Det ar toppen att fa mojlighet att resa till dessa lander. Jag tror jag svarade pa din fraga under en tidigare kommentar!

    Christian: Migrationsverket later intressant att jobba pa. Har flera vanner som arbetar dar. Det later som du gjort flera intressanta resor. Iran och Armenien finns pa min lista, intill Kurdistan och Azerbajdzjan! Georgien later spannande ocksa. Kanner mig glad att fa mojlighet att se dessa lander, Afghanistan ar min favorit, vackra manniskor, fascinerande kultur och fantastisk mat!

    Katarina: For mig ar hotellrum lite lyxigt! Min man haller med dig, det ar ett nodvandigt ont! Men jag gillar att fa sova borta, njuta av en god frukost dagen efter!
    Hur kommer det sig att du vara ute flera veckor i strack? Kan forsta att det tar lite udden av det om man ar borta alltfor lange och ofta!
    Kram!

    ReplyDelete