Thursday, February 2, 2012

Betande hastar langs floden Naryn i Kirgizistan.
Det ser nu ut att bli en ganska kylig resa till Sverige. Snokanoner och stormvarningar. Jag tanker mest pa mina standby-biljetter och haller tummarna att det inte blir kaos i flygtrafiken. Imorgon kvall, Inshallah, om allt gar bra, sitter jag hos min kompis pa Lilla Essingen och mumsar rakor och vin. Pa lordag blir det shopping (varma klader misstanker jag) och sedan lunch med gymnasiekompisar hemifran (som bor i Stockholm numera). Bada ar tamligen nyblivna foraldrar sa det ska bli roligt att traffa deras sma bebisar. Det kandes lange sedan man hade en bebis, tank vad tiden gar! Joli blir ju 5 i mars!
Pa sondag stundar lunch med annan kompis vi larde kanna i Singapore och som vi umgicks flitigt med da vi bodde dar. De har nu flyttat hem igen efter flera ar utomlands. Pa sondag eftermiddag flyger jag ner till Goteborg och hem till Kinna.
Pa tal om nagot helt annat. Hur reagerar ni om folk "lanar" era bilder pa Facebook utan att fraga eller tagga eller skriva en kommentar att bilderna kommer fran nagon annan? Jag vet inte om det ar ogint av mig att reagera men jag blev faktiskt lite smasur att personen ifraga (som inte ens ar en nara van) bara laddade upp mina bilder pa sin FB-sida utan att ens namna var de kom ifran. Inte for att de ar nagra konstarliga masterverk och de har inga personliga element sasom mina barn i dem, men anda. Jag tycker anda att man fragar om lov? Vad tycker ni? Torsdag har i Dubai betyder helg och ikvall blir det grillning med familjen och lite vin med grannarna. Imorgon halv nio gar flyget mot Kopenhamn! Trevlig helg alla!

12 comments:

  1. Jag tycker det är ok att låna om någon frågar samt talar om vem fotografen är. Att lägga upp på fb el blogg och låtsas att det är ens egna foton är INTE ok tycker jag. Jag har ibland sparat någon annans foto på min dator för att minns något el för att det gett mig en aha upplevelse, men aldrig i syfte att göra den till min el ta credit för den. Jag lägger inte alltid upp mina bästa foton av just den här anledningen.. Kram

    ReplyDelete
  2. Glömde väderrapport :)Det snöar inte, men är kallt. Kram

    ReplyDelete
  3. Fourmum: Jag haller med, blev lite irriterad nar personen inte ens fragar om lov. Ska nog bli lite mer restriktiv nar det galler mina bilder! SKont att det inte borjat snoa an, kallt gar bra!
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Självklart ska man fråga innan och då ange till vad fotot ska användas till. Lika självklart är det att uppge vem som är fotograf! Om du vill satsa på din fotografering är det viktigt att du vet vad dina bilder används till! Stå på dig! Ja hoppas verkligen att kylan inte ställer till det med flyget (vill inte behöva "plåga" mitt barn i onödan) Kram!

    ReplyDelete
  5. Lycka till inför resan nu!!! Hoppas verkligen att vädret inte ställer till några problem!
    Och du ang låna bilder tycker jag att man ALLTID ALLTID ALLTID ska be om lov! Det är Big NONO att bara ta bilder från någon. Jag gör det ibland till bloggen. Du vet googlar bilder på nätet. Men är det från en privat blogg eller så kollar jag alltid först så de inte skrivit att de inte vill att man ska låna bilder från dem utan att fråga. Och om det inte står något brukar jag ändå alltid lämna en kommentar att jag har lånat en bild samt ge dem länken till mitt blogginlägg där bilden finns. Då kan de alltid kolla och även höra av sig om de vill att jag ska ta bort bilden. Tycker det är så man ska göra. Och oavsett om det är en "privat" sida eller ej som jag tagit bilden ifrån skriver jag alltid länken till sidan i inlägget. Alltid!
    Jag tycker du bör skicka en kommentar eller meddelande till den personen på FB ang detta! Faktiskt.
    KRAMAR!

    ReplyDelete
  6. Ps vissa lägger ju in egna "vattenmärken" i sina bilder som de postar på FB eller i sina bloggar. På det viset ser alla alltid vem som är upphovsmannen/kvinnan bakom bilden oavsett var någonstans den dyker upp senare.
    :-)
    Kanske ett tips?

    ReplyDelete
  7. Tycker absolut INTE att det är ok att lägga upp andra personers bilder utan att fraga om lov. Instämmer med Saltis...du borde verkligen skicka ett meddelande till personen pa FB. Hoppas du kommer med & att flygresan hem till Svedala gar bra. Här i Österrike är det svinkallt...skulle behöva lite värme ;-) Trevligt programm du har förresten. Kul att träffa kompisar & dricka nagra glas vin + äta räkor!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  8. Jag håller med dig, att visst frågar man.. Dock kan det hända att jag lånar eller det är kanske att ta en bild då man använder sig av Google bild, men jag brukar skriva var bilden kommer ifrån..

    Jag har själv fått mina skoter bilder tagna utan att ngn frågat eller skrivit källan..

    Å, nu är du på väg snart..

    Kram

    ReplyDelete
  9. MirandaK: Jajamen, jag kom med flyget sa snart ses vi i kalla Stockholm! Ja, jag blev lite sur nar jag sag att mina bilder var uppladdade pa nagon annans sida utan ens en kommentar!

    Saltis: Det dar med vattenmarkt ar en bra ide, ska borja med det. Jag skickade ett meddelande och personen i fraga tog bort bilderna, jag tror inte hon forstod problemet dock men sjalv tycker jag att det tillhor normal hyfs och fason. Jag fragar ocksa alltid sjalv om jag lanar en bild eller anger kallan.
    Kram!

    Lisa: Jag har skickat meddelande till personen om vad jag tyckte och nu ar bilderna borta. Men det var sakert tio bilder som personen "lanat" utan sa mycket som en kommentar var de kom ifran.
    Jag kom med alla flyg, aven om det blev sista platsen fran Kopenhamn till Stockholm, alltid nervpirrande att flyga standby! Har ar det ocksa kallt och sno men det ar vackert! Ja det ska bli sa roligt att traffa gamla kompisar som jag inte sett pa lange!
    Kram!

    Katarina: Jag ska bli mer strikt och det var en bra ide fran Saltis om att vattenmarka bilder. Jag har ocksa blivit mer strikt pa FB med att inte lata alla se mina bilder. Nu ar jag har i Stockholm och det ar kallt men vackert med snon! Ska ha nagra intensiva dagar och traffa kompisar och sedan hem till Kinna! Hoppas du har det bra dar uppe i norr!
    Kram!

    ReplyDelete
  10. Hej. Ramlade in här av en slump och upptäcker att vi har två gemensamma bloggvänner (så det kanske inte var en slump :))
    Vilken trevlig blogg du har, kommer definitiv att lägga till dej på min blogglista. Gör gärna detsamma om du har lust.

    Vad gäller bilder tycker jag absolut att man åtminstone anger källan och också frågar! Att bara ta och göra bilder till sina egna är fräckt. Själv har jag funderat på nån form av vattenstämpel, svagt och snett över bilden men inte lyckats få till det... än...

    Kan också meddela att här i Dalarna har vi -22 .....

    ReplyDelete
  11. Skönt att resan gick bra även om det blev en lång resa. Jag bor ju så att vi har en del av inflygningen över oss så jag tänkte på dig igår kväll :) Hur stor tidsskillnad är det? Hoppas att du kan njuta av helgen. Om du skulle få tid över så kan vi kanske hinna med en fika? Ska kolla om jag hittar en mailadress till dig, annars kan du maila mig: anette@eana.se Kram

    ReplyDelete
  12. Hur har du det hemma i Sverige? Tror du att ni kommer flytta tillbaka någon dag?

    Och stort nej, jag skulle bli tokigt arg om någon lånade en bild utan att fråga.

    ReplyDelete