Wednesday, March 7, 2012

Hemma igen!

Antligen hemma! Jag landade sent i lordags kvall/natt. Hemma i soffan lag Elias och sov (han skulle forsoka halla sig vaken tills jag kom hem). Packade upp mina prylar och gick sedan och lade mig for att studsa upp nagra timmar senare och ga till jobbet. Pa kvallen kom grannganget over och vi satt och smapratade och drack vin.
Innan jag akte fick jag fyra stora, jattefina snackor fran Somalia. Tydligen far man inte fora ut sadana fran Kenya (hade jag ingen aning om, borde ha vetat battre). Att fora in dem var inga problem men fora ut dem mer problematiskt och jag fick verkligen overtyga sakerhetskontrollen att aldrig mer gora om det igen. Pa flygplatsen handlade jag lite godis till barnen. Insag att det ar svart att kopa saker till Elias numera. Innan kunde man kopa vad som helst med antingen Spiderman eller Transformers men nu har han blivit for stor for sant, den lille gubben. Det ska vara coola militarsaker, kamouflagejackor och sant.
Vi lamnade Mogadishu torsdag lunchtid och mellanlandade i Wajir i Kenya. Tydligen ar sakerhetskollen i Mogadishu inte att lita pa sa flygbolagen tar det sakra fore det osakra och landar i Wajir, ett stalle mit ute i ingenstans, dar alla passagerare far ga av och bagaget lastas av och rontgas. Sedan gar man ombord igen. Antar att man vill undvika en sadan sakerhetsrisk i Nairobi. Val dar satt vi i bilko i tre timmar innan vi nadde var lagenhet.
Efter vara moten pa fredagen gick vi ut och at pa en trevlig skaldjursrestaurang och sedan vidare till klubben "Gypsies". En trevlig avslutning pa en lyckad dag. Pa lordagen sov jag lange och sedan blev det lite shopping innan det blev dags att bege sig till flygplatsen.
Nar jag gav Joli en godnattpuss vaknade hon och slog sina sma armar om mig och sa: "Mamma, jag har saknat dig hela tiden!" Da ar det harligt att vara hemma igen! I helgen ska jag och barnen pa en balettforestallning och annars blir det att ta det lugnt och vila.

5 comments:

  1. Välkommen hem igen! Förstår om du är trött efter en sådan resa! Men också energiladdad eftersom det mste varit så speciellt och häftigt att få vara med om :-)
    Härligt med barnen som beättar när de saknat en.
    :-)
    KRAM!

    ReplyDelete
  2. Välkommen hem vännen! Trött men hoppas resan varit lyckosam. Härligt att komma hem till sina och få höra att man lääängtar så mycket efter dig! Så mysigt!

    Vila upp dig nu och ha det bra.. När skulle du till Singapore? Reser dit på måndag,,, ifall att..

    ReplyDelete
  3. Va mysigt att få en sådan välkomstkram :)

    ReplyDelete
  4. Hej!
    Spännande och lärorik blogg, vilka fina bilder! Jag är ganska ny i bloggvärlden och halkade in här av en slump, men vill läsa mer.

    ReplyDelete
  5. Men vart tog mitt inlägg vägen?! Nu minns jag inte vad jag skrev, men det var något om flygresan och skönt att komma hem igen ;) hoppas att allt är bra med er! Kram

    ReplyDelete