Wednesday, March 28, 2012

International Day

Varje internationell skola verkar ha en egen "International Day". Barnen klar sig i nationaldrakt, man tar med mat fran sitt hemland och bjuder pa och visar vad den egna kulturen har att erbjuda.
Imorgon ar det dags igen for ungarnas skola att ha "International Day". Mail har skickats ut av ambitiosa mammor som letar likasinnade landsfrander. Det har aret ska vi tydligen dela bas med Finland. De finlandska mammorna verkar vara valdigt ambitiosa och det ska ordnas med granar och dalahastar och andra typiska finska och svenska attribut. Sjalvklart ocksa mat. Jag erbjod mig i ett mycket svagt ogonblick att gora kottbullar och baka kanelbullar. Ibland onskar jag att jag kunde halla truten. Denna veckan har varit valdigt intensiv pa jobbet, Joli hade sitt fodelsedagskalas i lordags och Elias har sitt kalas pa fredag. Det ska goras godispasar, ordnas med tarta och mat samt en massa annat. Nu blev det dock sa att jag stallde mig och bakade mina bullar efter jobbet, det doftade riktigt gott i huset och jag hoppas att det ska smaka bra.
Sjalva festivalen, eller vad man ska kalla den, borjar efter skolan och da bjuds det pa musik, lotteri, mat (sjalvklart) och annat fran alla de lander som finns representerade i skolan. Fascinerande tycker jag samtidigt och vilken underbar mojlighet for barnen att lara kanna alla kulturer och religioner pa ett valdigt naturligt satt. Det ar en av de saker jag verkligen uppskattar med var vistelse har, att man lar kanna folk fran alla varldens horn, och framforallt barnen som forhoppningsvis i framtiden, bar denna erfarenhet med sig och anvander den till nagot positivt. Som beloning for att jag bakat sa var jag ju naturligtvis tvungen att provsmaka en bulle tillsammans med ett glas kall mjolk. Mums, smakade riktigt gott!

4 comments:

  1. Vad duktig du är!!!! :-) Ibland är det just så att man lovar för det känns bra just i det ögonblicket, men sedan när man inser att man har massor (då verkligheten liksom kommer ikapp) så ångrar man sig. Det brukar dock bli bra i slutänden och så verkar det blivit för dig med! FINA BULLAR!!!!
    Lycka till inför nästa kalas också!!!
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Vad duktig du är!!!! :-) Ibland är det just så att man lovar för det känns bra just i det ögonblicket, men sedan när man inser att man har massor (då verkligheten liksom kommer ikapp) så ångrar man sig. Det brukar dock bli bra i slutänden och så verkar det blivit för dig med! FINA BULLAR!!!!
    Lycka till inför nästa kalas också!!!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Bullarna ser jättegoda ut!! Jo ibland tar man på sig saker och efteråt undrar man vad man tänkte med! Men det brukar lösa sig ;) Kram!

    ReplyDelete
  4. Kul initiativ från skolan och bra att alla olika nationaliteter får dela med sej av "sitt" . Bullarna ser jättegoda ut! Känner igen det där med om att man skulle kunna hålla tyst ibland ;)

    ReplyDelete