Wednesday, April 4, 2012

Chick lit pa arabiska

Det har kommit ut en ny omtalad bok, "Desperate in Dubai" av en ung emiratisk forfattarinna som skriver under pseudonym. Boken har fatt stor uppmarksamhet i Dubai och har aven blivit forbjuden, fast nu ar den ater pa hyllorna. Sjalv var jag tvungen att kopa mig ett exemplar och jag maste saga att det ar en intressant bok. Framforallt for att den skildrar det dubbelliv som manga rika emiratiska kvinnor lever. Dubai ar kontrasternas stad, medan de lokala emiratis lever moderna lyxliv sa bestar de gamla varderingarna, kvinnor ska inte vanara familjen och lever under strikta forhallanden med sina familjer. Att allt utspelar sig i Dubai med valbekanta stadsdelar och restaurangnamn gor det ju bara roligare. Har kan ni lasa mer i en artikel fran "The National".
Jag tycker det ar intressant med en bok som utmanar de traditionella varderingarna och visar att moderna emiratiska kvinnor vill leva ungefar som sina medsystrar varlden over, fria att bestamma over sina egna liv. Det ar valdigt svart att komma de lokala kvinnorna nara, segregationen mellan emirater expats ar stor och de umgas inte ofta tillsammans. Det ar synd for jag hade garna velat veta mer om hur en vardag ser ut for en lokal kvinna. Det lilla man ser av dem ar i shopping malls, ikladda sina svarta abaya och ibland med ansiktet delvis eller helt tackt.

4 comments:

  1. Verkar vara en interessant bok. Tyvärr gar den inte att köpa här. Synd att det är sa svart att lära känna en emirati kvinna. Skulle tycka det vore superinteressant att fa höra om deras liv & tankar.
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  2. Jag har också förstått att det är rätt vattentäta skott mellan alla expats och lokalbefolkningen i Dubai. Såklart är det synd för man får ju alltid än mer förståelse och vidgar sina vyer mer då man kan umgås och lära känna de "infödda" i ett land. Men jag tror att just de gamla värderingarna du tar upp här är de som gör det svårt att få någon djupare kontakt.
    Boken verkar intressant och jag förstår att det är ännu roligare att läsa den när man som du är "hemma" i Dubai! :-)
    Kram!

    ReplyDelete
  3. I really want to read this book! Love books where you can picture all the places mentioned. And definitely would like to learn more about Emirati women.

    ReplyDelete
  4. Låter som en intressant bok!!

    ReplyDelete