Sunday, April 29, 2012

Nar det j-vlas

Jag ar val precis som alla andra beroende av mina mail och min blogg och nar jag en morgon insag att mitt mailkonto blivit hackat via ett massmail med tillhorande lank (inget ovanligt, verkar handa den baste) sa skulle jag i all vanlighet sanda ut ett meddelande till alla for att varna dem. Bara det att min korkade mail forst da reagerade pa att det sandes ut (annu) ett massmail och helt sonika laste mitt konto. Sedan foljde mycket pyssel och jag som inte ar varken den mest tekniska eller talmodia individen satt och smasvettades. Tillslut lyckades jag oppna mitt mailkonto igen, tog vara pa allt viktigt och stangde sedan ner det.
Igar satt jag och skulle ga in pa min blogg och fick da meddelandet att min blogg blivit borttagen. Holl aterigen pa att trilla av stolen. Vem kunde ha tagit bort min blogg? Jag har ingen aning om hur dessa varningsfunktioner fungerar men det skramde skiten ur mig. Efter att lugnat ner mig och faktiskt last igenom felmeddelandet var det ingen storre grej att aterstalla det men sana har sma overraskningar klarar jag mig mycket val utan.

8 comments:

  1. Visst är det HEMSKT??? Stackars dig! Förra veckan crashade min external hdd & jag vet fortfarande inte om det gar att rädda nagot. Hade kort, dokument etc pa den & var lite slarvig med backup pa sistone. Vilken värld vi lever i! Vagar jag skriva en kommentar ;-) Kanske bloggen ocksa blivit hackad? Hur är det med ditt mailkonto nu? Hoppas du kune spara alla viktiga mails.
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  2. Christian: Ja det ar en san grej som man verkligen inte behover!

    Lisa: Ja, jag har faktiskt varit ganska forskonad att bli hackad men insag hur latt det ar! Jag har bytt mail nu och det funkar bra an sa lange, fick fort over min adressbok och sant. Pa ett satt var det bra for jag hade ganska manga stuntmail som kom in hela tiden(reklam) sa det blev en naturlig utrensning! Hoppas du far ordning pa din HD! Det ar inte roligt alls nar det hander och man inser hur beroende man ar av all teknik och hur sarbart det ar!
    Hoppas allt loser sig!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Man blir lite rädd när man inser hur sårbart systemet är. Jag har problem med spam-kommentarer på bloggen, kommer lustiga (men vänliga) kommentarer från olika hemsidor... Får nog lägga till "robot-text" som du har för att bli av med det. Men jag hatar "robot-text", möjligen är jag en robot för jag stora problem att tokla vad det står!

    ReplyDelete
  4. Oj hoppsan. Sånt där är inte kul!!! Bra om det ordnade sig!!

    ReplyDelete
  5. Jag var också lite orolig och undrande om jag vågade skriva en kommentar här, eller om det skulle sprida sig på något sätt.
    Den där "robot-texten" tog jag bort från min egen blogg i någon förhoppning att fler personer skulle kommentera.. fast det kanske ändå är bra att ha den spärren.

    ReplyDelete
  6. Camilla: Jag ar inte heller fortjust i robottexten och ibland ser jag inte ens vad det star! Men om det innebar extra skydd sa ar det val bra antar jag. Visst inser man hur sarbart allt ar!

    Ninni: Ja, nu ar ordning aterstalld, far se hur lange det varar!

    Christian: Verkar inte som det hant nat men jag fick felmeddelande fran blogger att ovanlig aktivitet pagatt pa mitt konto? Men det ar ju bra att de har sina sparrar ocksa.

    ReplyDelete
  7. Jag tycker också sådant är så himla tråkigt. Inget har någonsin hänt med bloggen men den är ju förstås kopplad till mailen, och den har blivit hackad flera gånger, så man vet aldrig.

    ReplyDelete