Thursday, April 26, 2012

Nya bocker

Tack vare Saltistjejen sa har jag pallrat mig ivag och kopt "Hunger Games" som jag borjade lasa igar. Nu ser jag fram emot bra och spannande lasning och med tva bocker till i serien lar jag halla mig sysselsatt. Visst ar det en harligt pirrig kansla nar man koper en ny bok? Lite som julafton innan man far komma hem och oppna den, borja lasa, dromma sig bort.
Jag avslutade "Desperate in Dubai" i forrgar och maste erkanna att den fangade mig. Sjalva storyn kanske blev lite for uppenbar och rent av barnslig i vissa fall, men det var intressant att fa viss inblick i en emiratisk kvinnas liv, om an mycket priviligierad och konsekvenserna av att forsoka bryta sig fri fran ett traditionellt mansdominerat samhalle med starka traditioner och familjeband och dar familjenamnet och hedern gar fore allt.
Det har inlagget paborjades for nagra dagar sedan och nu har jag kommit over halften i min "Hunger Games" och oj vad jag alskar att lasa den. Det ar en grym historia, den far mig att tanka pa Nordkorea, ingen mat, en elit som lever pa andra, fortryck. Jag ska nu ivag och kopa de tva aterstaende bockerna for att sedan se filmen.
Andra bocker som jag paborjat ar biografin over Steve Jobs som jag gav maken i julklapp men sedan sjalv lade rabarber pa. Det gar lite knackigt, ibland maste man vara i ett visst "mood" att ta till sig vissa bocker. Jag invantar mitt Jobs mood. En annan bok kopte jag i Nairobi och handlar om tre unga hjalparbetare som jobbar i Kamobodja, Bosnien och Somalia bland annat och nyss hemkommen darifran tyckte jag att den verkade intressant. Vilket den ar, den skildrar hur deras vagar vavs samman i Phnom Penh for att sedan fortsatta ut till andra krigshardar. Den ar dock nu "on hold" tills jag avslutat "Hunger Games".
Jag har aven bett mamma att inhandla senaste Roslund och Hellstrom och ta med vid besoket till Dubai senare i ar.
Min son ar inte lika pigg pa att lasa och jag har valdigt svart att forsta det, aven om jag forsoker intala mig att alla inte kan vara bokmalar. Jag handlar bocker till honom och han suckar. Men jag vill ju att han ska upptacka de fantastiska varldar som bocker erbjuder! Att ga in i en bokhandel eller ett bibliotek maste vara min absoluta favoritsysselsattning. Jag minns att jag kunde spendera en hel dag dar, dra ut bocker, titta pa deras omslag, lagga dem pa hog, fundera, dra in doften av bocker!!! Sonen laser nu en bok om fotboll, i alla fall nagot som intresserar och jag har planer pa att kopa honom "Beat Quest" serien ocksa. Skam den som ger sig, ungen ska BLI en bokmal!

1 comment:

  1. Visst är det härligt med böcker?! Tycker fortfarande bäst om att läsa en "riktig" bok. Har varken en e-Book reader eller en iPad & jag tycker inte om att läsa längre artiklar pa datorn. Maste alltid trycka ut & ha papper i handen. Kanske jag är gammalmodig? Har läst 1:a delen av trilogin (Hunger Games) & tyckte den var jätte bra. En annan bok jag tyckte var interessant att läsa är "Matched" av Ally Condie. Lite lik Hungerspelen.
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete