Sunday, May 27, 2012

Standard Operating Procedures

Ett nytt intressant projekt har landat pa mitt skrivbord och jag har tre manader pa mig att slutfora. Vart foretag behover en helt ny uppsattning av SOP's (Standard Operating Procedures), framforallt for vara Project Managers i falt. Jag har redan borjat med att googla, leta mallar och lampliga strukturer. Den ska vara detaljerad men inte alltfor "ordrik" utan enkel, koncis, precis, utan utrymme for missforstand. Mitt mal ar att ha ett forsta utkast runt mitten av juni och sedan aka till Mogadishu och sitta med alla managers dar for att hora deras synpunkter pa det som skrivits. Viktigt ar att alla kanner delaktighet och framforallt betyder vara managers asikter valdigt mycket. Det ar ju de som ska verkstalla det mesta ute i falt. Och vad som ser enkelt ut pa ett papper i Dubai ar inte fullt lika enkelt i realitet i Mogadishu.
Spannande ska det blir i alla fall och jag kanner samma uppladdning som infor en uppsats, en viss tvekan infor att borja for att jag vill att det ska kannas helt ratt samtidigt insikt om att det aldrig kan kannas riktigt ratt utan det hela vaxer fram med tiden. Spraken far lamnas lite at sidan till att borja med for att sedan finslipas i slutskedet. Jag vill inte sitta och haka upp med pa meningsbyggnader innan jag ens har en meningsfull text. I helgen satt jag och skrev ner lite olika infallsvinklar, jag har hittat ett bra ramverk att halla mig inom tills vidare och sedan blir det att bygga ut, eller bygga in, fran det, nagon form av struktur.
Helgen var annars alldeles for kort! Joli hade sin simlektion som vanligt pa fredagsmorgonen och ovade crawl! Sedan akte vi och handlade och pa eftermiddagen korde jag till emiratet Umm Al Qwein och till resorten "Barracuda" som ar en gigantisk tax free butik... Dar bunkrade jag upp (hela var koffert var fullproppad av lador) med goda drycker och korde sedan hem igen. Maken vantade med nygrillat och pa kvallen tittade vi pa "Syriana".
Igar lovade vi barnen att vi skulle pa bio. Elias tog med sig sina tva basta kompisar och sag "Men in Black" och jag och Joli sag "The Pirates". Joli tyckte inte den var sarskilt rolig, inte jag heller faktiskt trots att skadespelarlistan sag lovande ut. Efter trekvart deklarerade unga froken L att hon ville ga hem. Vilket passade bra for da var grabbarna film slut. Val hemma blev det lite mys och TV innan laggdags.
Nu ar det sondag igen, mors dag och allt. Grattis pa mors dag alla svenska mammor! Och igar fyllde min mamma 70 ar! Vi hade ordnat med ett blomsterbud med vackra rosor och sa fick hon en resa till Dubai i fodelsedagspresent! Resan ar inplanerad till oktober, da det ar kallt och ruggigt i Sverige. Da ska vi fira rejalt.

2 comments:

  1. Det låter verkligen som ett otroligt spännande projekt! Intressant och utmanande.
    Så roligt också att din mamma är född exakt samma dag som min! Och år! Härligt att ni kunde ge henne en resa till er i Dubai! Jag är inte alls så säker på att min mamma skulle vilja göra resan till oss numera. Hon har varit hör en gång för ett par år sedan, men har sedan inte alls verkat det minsta intresserad att komma igen. Tyvärr. Men förhoppningsvis får vi chans att fira henne lite i sommar när vi åker till Sverige.
    Kram!

    ReplyDelete
  2. Spännande utmaning du hr framför dig! Det slog även mig, att din och Saltis mamma har födelsdag på samma dag!

    Ha de gott! Kram

    ReplyDelete