Tuesday, May 1, 2012

Trafiken, del 50...

Mycket kan man skriva om trafiken i Dubai. Smabarn sitter i knaet i framsatet utan balte, barn hanger ut genom oppna bilfonster eller takluckor, barn star inne i bilen mellan de bada framsatena...
Dock har man borjat med en alltmer utbredd kampanj att forsoka fa folk att anvanda bilbarnstolar. Det ar fortfarande valdigt ovanligt bland manga, mest vasterlandska expats ar det som anvander bilbarnstolar. Och tyvarr talar statistiken sitt tydliga sprak, manga av de som dor i trafikolyckor ar barn som inte haft balte pa sig. Sa otroligt onodigt.
Nu var det inte det jag skulle skriva om, aven om det ar ett nog sa viktigt amne.
Sjalva navet i Dubai, den stora sexfiliga motorvagen som gar genom hela Dubai (och som for 13 ar sedan var en enkel tvafilig vag) heter Sheikh Zayed Road (forkortat SZR). Alla vet vad SZR. Parallellt med SZR gar ocksa en sexfilig motorvag, Al Khail Road. Denna vag har tidigare haft tre stora rondeller in mot diverse avfarter. Dessa rondeller ar enorma, med trafikljus mitt i for man hinner inte alltid runt. Dessutom byter folk filer mitt i rondellen och kommer pa (nar de ligger i innerfil) att de ska svanga till hoger... Langst ut i den langsamma filen ligger alla lastbilar och blockerar sa rondeller kan bli en riktigt spannande historia ibland. Nastan varje dag ar det nagon form av olycka (mest kofangare och platskador). Nu har man tydligen insett att dessa rondeller utgor mer fara an nytta och ett omfattande projekt har inletts med att ersatta dem med s.k "fly overs". Provisoriska losningar har kommits pa under tiden och projektet har hallit pa ett tag nu utan nagra storre overraskningar. Tills i fredags da jag korde hem fran Mall of the Emirates och passerade en av dessa rondeller och upptackte mitt i att den var ovanligt lang och guppig, sa var den ju inte nar vi korde igar? Det visade sig att man under natten helt enkelt forlangt sjalva "cirkeln" sa att den numera liknar ett utdraget agg och andrat bade vita och gula streck, av den gamla vagen aterstar ingenting och det var nastan svart att forestalla sig att det sett helt annorlunda ut bara for ett dygn sedan. Mitt i allt detta forsvann min avfart och ersattes av ett trafikljus som skapar kaos varje morgon. Varst var det igar, da den nya losningen helt plotsligt introducerades for forvanade forare.
Detta hander lite da och da. Helt plotsligt forsvinner avfarter som man varit van vid och man tittar lite forvanat och undrar om man helt enkelt inbillat sig allt under de senaste manaderna. I och med att avfarter tas bort sa bildas det ju koer pa andra hall.
Japp, det blir aldrig langtrakigt i Dubai.

10 comments:

  1. Jösses - jag som tyckte det var lite rörigt att köra inne i Skopje eller Tirana...

    ReplyDelete
  2. Himmel!!! Jag tycker att trafiken här i NYC ibland kan vara lite kaotiskt. Mest då det är många taxis som ska försöka "samsas" om en liten yta på ngn trång gata eller så, men det är verkligen inget jämfört med andra ställen i världen!
    ;-)

    ReplyDelete
  3. Usch då, jag tror att vi bara har 5 filigt, menjag kan ha fel.. Stress är det emellanåt!

    Kram

    ReplyDelete
  4. Är det överhuvudtaget möjligt att promenera omkring i staden?

    ReplyDelete
  5. Christian: Japp det tar ett tag att vanja sig!

    Saltis: Det som ar varst ar att det helt saknas trafikvett som att slappa fore folk och vara lite artiga! Det ar en ren frojd att kora hemma i Sverige dar folk vinkar och ar glada!

    Katarina: Ja tyvarr blir man oftast pa daligt humor nar man ska kora nagonstans men man lar sig att ha lite extra tidsmarginal!

    Camilla: Det finns stallen att promenera pa men ytterst fa som gor det (inne i centrum). Manga olyckor hander nar folk promenerar langs vagen och galningar ska kora om pa insidan och inte ser dessa manniskor. Det finns ocksa manga olyckor da folk stannat langs vagrenen for att byta dack och helt enkelt blir pakorda dar! Helt galet!

    ReplyDelete
  6. Oj och jag som tycker en "vanlig" storstad , som Stockholm, kan vara besvärlig. Ska aldrig mera gnälla - jag lovar ;)

    ReplyDelete
  7. Jag beundrar alla som kör på dessa ställen! Jag är helt övertygad om att jag skulle aldrig hitta tillbaka dit jag kom ifrån...

    ReplyDelete
  8. Förvirrande! Trafiken i Nairobi var verkligen inte nådig heller... Vansinniga köer där man aldrig kommer fram och kompakt trängsel där alla desperat försöker komma fram genom att trängas så mycket de kan. Inte ovanligt med alkoholpåverkade förare, men däremot ovanligt med bilbälte (alla tittade konstigt på mig när jag använde mitt). Vi såg ett helt gäng bilolyckor under den korta tid vi var där...

    ReplyDelete
  9. Yes, coming home from work, I was totally confused on this roundabout! Felt like I was going into orbit, no idea where my exit had gone! Wishing you a great trip to Kenya and I do hope you feel better in time. Love Circles xxx

    ReplyDelete
  10. Freedomtravel: Ja trafiken i Nairobi ar nastan varre an i Dubai. Att komma igenom en rondell tar hur lang tid som helst och det ar verkligen att tranga sig forst!

    Circles: I know, I hate when they do it over the weekend and you feel like a complete idiot wondering how you could have missed this! And the exit in to Al Quoz 2 is gone! We have to catch up soon! xxx

    ReplyDelete