Monday, June 25, 2012

Midsommar-Joli

Lyckades hala fram mobilkameran och fa ett kort pa Joli (fortfarande med armen i bandage) samt hennes kompis E som vi bestamt traff med pa kyrkan.
Hela firandet blev trevligt men ganska lugnt. Det borjade med dans kring midsommarstangen (japp, bouganvillea) och bada barnen vagrade att dansa. Elias hittade nagon annan kompis (det ar inte ofta han umgas med svenska barn sa han tyckte nog att det var roligt). Joli lekte med E och roade sig sjalv och jag stod och svettades i solen. Efter dansen bjods det till buffet, Jansson, sill, lax, potatis, brod, sallader, pajer och sedan jordgubbstarta till efterratt. En typisk midsommarbuffet och det smakade ljuvligt. Dock utan ol och nubbe men jag skulle anda kora hem sa det spelade ju ingen roll.
Efterat blev det fiskdamm till barnen och Joli (som fornkippar fiskdamm med julbasaren) utbrast glatt: Mamma, tomten ar har!!! Tomte eller inte, en fin godispase fick hon i alla fall. Vid halv sju drog vi oss hemat igen och dar blev det filmkvall med lite chips. Jag och sonen tittade pa mysiga "New Years Eve", en lagom "feel good" film och sedan laggdags.
Pa midsommardagen skyndade jag i vanlig ordning ner till poolen dar jag nastan stod ut i tva timmar innan det helt enkelt blev for varmt. Att man aldrig lar sig... Hann med en snabbsvang till favoritcentrat Mirdif City Centre (MCC) och sprang in pa Lindex for att kopa nya kalsonger till sonen som nu drar storlek 146!!! Hann aven med en svang in pa Potterybarn Kids for att kopa en liten tallrik med en sjojungfru pa till Joli. Hon alskar sjojungfruer. Absoluta favoriten ar "Little Mermaid" som hon kan sitta och titta pa i timmar pa Youtube och pa alla mojliga sprak. Ibland pratar Ariel spanska, ibland polska eller ryska. Joli sitter anda dar, storogd, fangad i sagornas magiska varld. Den lilla tallriken samt matchande bestick ska hon fa som examenspresent pa torsdag. Nar jag slutade skolan fick jag alltid en liten examenspresent av mina foraldrar. Det var ingen stor sak, kanske en bok, kanske ett litet smycke men det betydde mycket for mig. Jag letar fortfarande en present till Elias, kanske blir det en bok!
Denna vecka kanns det som att man gar pa overtid. Varmen gor alla trotta och irriterade, jag kanner att jag bara vill bort harifran. Semester, ledigt, koppla av. Fem veckor  kvar.

8 comments:

  1. Låter som en bra midsommar :) Har barnen fritids/dagis eller vad gör de om dagarna när de har sommarlov? Kram!

    ReplyDelete
  2. Fourmum: Vi har inget fritids/dagis har. Skolan erbjuder summer school men vi har valt att avsta, dels for att det kostar endel extra och dels for att ungarna hellre vill vara hemma! Eftersom vi har var underbara Teresa (nanny) som bor med oss sa finns det alltid nagon i huset!
    Kram!

    ReplyDelete
  3. Det låter som en "helt vanlig" midsommar. Det där med att barnen inte ville dansa runt stången tror jag också är rätt vanligt. Vi var på allehanda ställen och dansade när barnen var små, fast ofta var det de vuxna som dansade och barnen tittade på. Ibland kan man fundera på om det har satt några spår hos dem, att se föräldrarna hoppa rund en stång sjungandes "koack-ack-ack"...

    ReplyDelete
  4. Undrar om/när man kommer ur tänket att man "ska" sola bara för att det är sol ute? Det är ju inte ens skönt att vara i solen när det är så varmt... fast en solstol i skuggan och en god bok - det är grejer det!

    ReplyDelete
  5. Marina: Ja det var en harlig och typiskt svensk midsommar, forutom att det var 40 grader varmt och inget regn hahaha!
    Jo "sma grodorna" ar ju en klassiker och den har man hoppat runt till som liten!
    Kram!

    Camilla: Jag tror det ar sa djupt rotat i oss svenskar, i alla fall i mig och da har jag anda bott utomlands i over 6 ar! Och du har ratt, det ar inte alls skont, man svettas, far ont i huvudet och mar ganska daligt. Helt galet!!! Solstol i skuggan och god bok, det ar ju bast av allt. Kanske med nagot laskande intill sig!
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Stackars liten, har hon brutit armen?

    Det lät som ett bra midsommarfirande, med jordgubbstårta och allt!

    Vilken fin tradition att ge en liten sak vid examen, just att det bara är något litet också, så att det inte blir dyrt och någon jättegrej av det hela.

    Håll dig nu borta från solen : D

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Vilket trevlig firande med jordgubbar och allt. Förstår att solen tar på krafterna. Att ha uppemot 40 hela tiden skulle göra vem som helst lite grinig ;)

    ReplyDelete
  8. Marianne: Hon blev knuffad under rasten i skolan och fick en fraktur och har haft sitt bandage i tre veckor men igar togs det av och allt hade lakt fint!
    Kram!

    Kors och Tvars: Ja varmen tar verkligen pa krafterna, fast man inte tror det! Nu ar det lite "svalare", bara 38!
    Kram!

    ReplyDelete