Monday, June 18, 2012

Game of thrones

(bilden lanad fran Wikipeda)
Jag har fatt en ny favoritserie, "Game of thrones" baserad pa bockerna "A song of ice and fire" av George R.R Martin. Efter att ha varit lagom skeptiskt till en borjan fastnade jag med en gang. Mystik, medeltida miljoer, kungar som slass, intriger, vackra landskap. Japp, denna serie har det mesta enligt mig. TV-serien har lyckats bra med sin rollbesattning, bl.a. syns Mark Addy fran "The full monty" i rollen som kung Robert Baratheon och Sean Bean som "The King's Hand" Ned Stark.
Forsta sasongen sag vi pa tre dagar och det tog mig tva dagar att ga igenom sasong 2. Nu far man vanta lite langre pa sasong 3 men for att gora vantan mer uthardlig har jag kopt de forsta tva bockerna. Harliga tegelstenar med liten text som far halla mig sallskap under sommaren, formodligen aven folja med pa var semester!
Jag allskar kanslan av att man har en bok som man knappt kan slappa ifran sig. Allt ar oviktigt utom att fortsatta lasa. Sedan blir det nastan lite sorgligt nar man inser att det narmar sig slutet. Separationsangest som kommer over en att "nu ar det slut"!
Favoritsysselsattningen pa lunchrasten ar ett besok i den lilla bokaffaren. Dar kan jag sta lange och titta, lasa, plocka bland hyllorna. Jag forsoker fa sonen att upptacka bockernas fantastiska varld och det har tagit lite tid men verkar lossna nu. Han har visat intresse att borja lasa "Hunger games" men vet inte riktigt om han ar redo for en sadan bok. Jag tanker inte hindra honom dock, han far upptacka det sjalv. Sjalv vill jag att han ska borja lasa C.S Lewis' bocker som jag fortfarande alskar!
For ovrigt ar det segt har i Forenade Arabemiraten. Om det ar varmen eller den allmanna sommarhaglosheten som infunnit sig. Kanske bada. Semestern kanns oandligt langt bort. Pa jobbfronten hagrar flytt av lokal samt omorganisering som verkar oroa de flesta. Inga raka besked som vanligt. Frustration i sommarhettan!
Pa fredag ar det midsommarafton! Vad ska ni hitta pa?

6 comments:

  1. KUL! Vi har ännu bara sett första säsongen. Vi har inte HBO här, men jag ÄLSKADE verkligen serien!!!! Borde nog läsa böckerna också tror jag för alla som gör det säger att de är ÄNNU bättre än TV-serien (som alltid...) och att man får både större förståelse och mer djup (såklart). Maken har läst dem och flera av mina vänner. Jag älskar Fantasy så det borde verkligen vara böcker jag skulle tycka om.
    Stor Kram!

    ReplyDelete
  2. Å jag glömde säga att jag tycker du fått superfint här på bloggen nu också! Den var fin innan med, men jag gillar verkligen din header bild och det är lite "somrigt" att bakgrundsfärgen är lite ljusare nu! :-)
    Kram igen!

    ReplyDelete
  3. Vi är också helt inne i Game of Thrones just nu :)

    ReplyDelete
  4. Saltis: Tack tack! En annan ar ju inte sa tekniskt bevandrad sa det blev en modelllayout! Tycker ocksa att det blev ljusare och trevligare, sarskilt sa har sommartider hahahaha!
    Ja jag alskar ocksa fantasy, satt och gjorde mina egnna fantasykartor nar jag var mindre. Dessa bocker ser jag otroligt mycket fram emot att lasa trots att jag sett serien forst! Jag har forstatt att det blivit endel forandringar fran boken (oundvikligt kanske) sa det ska bli intressant att jamfora.
    Kram!!!!!

    Freedomtravel: Det ar beroendeframkallande! Vilken serie! Nu ar det bara att vanta pa att sasong tre blir klar! :)

    ReplyDelete
  5. Och jag som har bestämt att det inte var något jag ville se, utan har "zappat förbi"...kanske dags att tänka om, alltså!

    ReplyDelete
  6. Marina: Du har harliga timmar framfor dig med "Game of thrones"!
    Kram!

    ReplyDelete