Wednesday, June 20, 2012

Midsommar

(bild lanad fran Google)
Pa fredag ar det midsommar! En speciell hogtid for oss svenskar och trots att vi befinner oss utomlands sa bor den ju firas!
Midsommar 2001 var speciell, da hade jag och maken nyligen traffats. Dagarna innan midsommarafton hade han introducerat mig som sin flickvan och jag gick pa sma moln.

Var forsta midsommar utomlands 2006 tillbringade vi med nyfunna vanner i Singapore. Det blev dans kring en bouganvilleakladd midsommarstang och sedan vankades sill, kottbullar, potatis och lax ute i tradgarden! Midsommar 2007 tillbringade vi hos andra vanner, ocksa det i Singapore och med den fyra manader gamla Joli med oss! Jag minns att hon skrek sig igenom sillen och nubben och somnade sedan av ren utmattning...!
Midsommar ar for mig en hogtid da jag saknar mina vanner. Forvantningarna, maten, spekulationer kring vader och vind, klanning trots kylslaget vader.
Barnens forsta midsommar sedan vi flyttade utomlands var 2010 da vi flog hem samma dag och landade i ett soligt och vackert Kinna. Ivag bar det till Mariebergsparken for traditionsenligt firande. Jag slogs av hur vackert allt var, gront. Ungarna rullade runt i graset och hade det hur bra som helst. Pa kvallen lagade mamma god middag hemma hos sig och vi njot i fulla drag.
Forra aret firade vi hemma, hade lite folk over och sedan vankades det hemmagjord jordgubbstarta.
I ar har jag anmalt oss till svenska kyrkans midsommarfirande. Det ska borja med att kla midsommarstangen (bouganvillea igen antar jag) och sedan dans och sa sommarbuffet. Jag ser ju mest fram emot svensk sommarmat. For att komma i stamning tjuvstartade jag igar med en silltallrik. Matjessill fran IKEA, nypotatis (dock inte lika goda som svensk farspotatis) samt graslok. Det smakade himmelskt och somrigt. Till det en kall ol som pricken over i!
Hoppas att ni alla far en underbar midsommar var ni an befinner er i varlden!

4 comments:

  1. Roligt att läsa om hur ni firat midsommar. Jag tror att när man har barn så blir det också viktigare att hålla i traditioner, att fira. Hos oss är jag ensam svenska och varken i USA eller på Filippinerna blev det ngt. Firande. Önskar dig och din familj trevlig midsommar. Kram

    ReplyDelete
  2. Hoppas ni får en riktigt härlig midsommar i år också. Tänk att sill är en sån djup tradition, för oss svenskar! Kram

    ReplyDelete
  3. Hoppas att ni får en bra midsommar! Det verkar som om det blir bra väder här iallafall. Efter en nästan hysterisk jobbvecka så ska det bli skönt med några dagar ledigt :) Ska se om vi hittar någon midsommarstång i närheten så barnen får dansa.. Kram!

    ReplyDelete
  4. Hoppas det blev ett trevligt midsommarfirande för er! Sedan barnen slutade fira med oss, så har vi gjort avkall på vissa tradititioner, men vi firar fortfarande tillsammans i ett stort kompisgäng och vi har inte gjort avkall på sillen, potatisen eller nubben! (inte jordbubbarna heller...)

    ReplyDelete