Thursday, June 14, 2012

Sommarlov

Termometern ar nu dagligen mellan 40-46 grader och det kokar ute. Aven pa kvallarna ar det varmt och ganska fuktigt. Varmen gor en trott, trots att man sitter pa ett kontor hela dagen sa slas man av den enorma hettan varje gang man gar utanfor dorren.
Barnen vill inte bada, inte ens lamna huset. Sjalv sa spenderade jag ett par timmar vid poolen forra helgen, mitt i solen i 46-gradig hetta. Det var en mycket dalig ide. Kom tillbaka hem illrod i ansikter och med en hjarna som nastan natt kokpunkten. Efter det fick jag huvudvark och madde daligt. Alltsa inget att rekommendera att slanga sig i solstolen nar det ar sa varmt. Vis av mitt misstag sa spenderade jag foljande dag under ett parasoll. Det kanns anda fel att vara inomhus nar det ar sa varmt! (svensk som jag ar!)
Havet har en underbar temperatur, maste vara runt 30 grader. Snart blir det for varmt, som att skvalpa runt i ett gigantiskt saltvattenbadkar.
Med sommaren kommer aven den vanliga sommarflykten da de flesta familjer aker hem till sina hemlander for att fira sommarlov med sina familjer, vanner. Skolorna slutar inom de narmaste veckorna, endel har redan slutat. Det marks pa bade vagar och i affarer att en stor del av alla expats lamnar staden under sommarens allra hetaste manader.
Vi har alltid skickat hem barnen till Sverige under sommaren men i ar sa blir vi alla har till augusti, da vi drar vasterut till Seattle och Montana i tva veckor. Vi har turen som kan anvanda var hemresebiljett vart vi vill sa i ar valde vi just Seattle. Det ar lite konstigt att inte halla pa och packa infor en sverigesommar, ordna med visum till Teresa samt annan logistik dar en person ska flyga upp med barnen och den andra flyga hem med dem. I ar har inte maken nagon sommarsemester heller sa darfor foll det sig naturligt att stanna kvar. Det ar dock bara jag och barnen som drar vasterut, maken har forhoppningsvis sin uppgradering pa gang i augusti!
Det ar som att kropp och knopp kanner pa sig att "nu borde vi vara pa vag nagonstans".
Vi har precis ansokt om ESTA och fatt det godkant, jag ar lite nervos over mitt pakistanska och somaliska visum i passet men det ar val bara att forsoka se snall och harmlos ut om man blir utfragad av Homeland Security.

14 comments:

  1. Skönt med sommarlov än om det kanske känns annorlunda i år att ni blir kvar i Dubai. Men ni har en trevlig resa att se fram emot!

    Det är nog så att oavsett var i världen man befinner sig så ska man liksom resa iväg då det är juni,, det är så man normalt har gjort.

    Det går säkert bra när du anländer till USA. du skall väl inte ha oturen att träffa en surkart i immigrations.. För massor av år sedan, nämligen 1983, hade den amerikanska ambassaden i Stockholm tappat bort mitt pass, det var skickt rekommenderat och de hade löst ut det.. Efter sex månader hade de hittat mitt pass igen,, Antagligen för att jag hade varit i Ryssland ett halvår innan själva USA resan. Mina vänner drog till Mexico medans jag fick åka på egen öluffning till Grekland.. Hmmm

    ReplyDelete
  2. Äsch, hela min kommentar bara försvann...sa dumt när det händer!
    Jätte kul att det blir en upgrade snart! Gick ju ganska sa fort.
    Interessant resmal. Varför blev det just Seattle?
    Det beror ju helt pa vem som sitter i immigration, men de vet säkert redan om dina resor ;-)
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  3. Visst är det spännande hur djupt rotat det sitter i vår svenska ryggrad, det där att inte vara inne när solen skiner! Problemet är ju bara att det blir så himla jobbigt i längden när solen skiner så ofta...

    ReplyDelete
  4. Jag har hört talas om folk som har två pass, just för att de ibland måste besöka vissa länder, och andra gånger måste de besöka andra länder. Just där i Mellanöstern kan det vara lite kinkigt om man behöver besöka ett visst land ibland : )

    Hysteriskt vilken värme, inte konstigt att folk åker därifrån just den här årstiden. Själv brukade jag inte åka hem hela sommaren, dels för att vi inte hade barn, dels för att vi hade katter. Men framför allt för att Klas inte skulle kunna åka hem hela sommaren, vad skulle jag då där att göra?

    Spännande med Seattle och Montana! Har ni vänner där? Det är annars ganska ovanliga resmål.

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Precis som Marianne sa här tidigare - 2 pass! Tips. Jag har haft 2 pass under några år nu, det känns bra.

    Du har gjort om layouten på bloggen lite ser jag. Snyggt! (Även om det var bra innan med.)

    ReplyDelete
  6. sv: Med tanke på den värmen förstår jag att du längtar norrut :)
    Hoppas ni ändå kan njuta av lite och att barnen kan tillgodogöra sej lite sommarlov. Och så har ni ju en resa att se fram emot! Kram

    ReplyDelete
  7. Katarina: Ja det blir skont for ungarna att ha lite leidigt. Juni manad kanns i kroppen!! Ja jag hoppas att det gar bra i immigration! Oluff till Grekland lat inte helt fel heller!
    Kram!

    Lisa: Japp, det ar ofta nar kommenterna forsvinner, irriterande! Ja uppgrade gick fort, tre ar (da brevet kom) sa fyra ar hinner det val bli sa man ska inte klaga! Min vaninna/granne ar fran Montana sa vi ska halsa pa henne och det passade bra nu nar Emirates oppnade Seattle i mars! Sen har vi en annan f.d granne fran Singapore som bor i Seattle! Lite annorlunda men ska bli valdigt roligt!
    Kram!

    Marina: Ja, jag har fortfarande svart att sitta inne och se solen utanfor, aven om man far varmeslag! Ibland langtar jag efter regniga och mulna dagar sa man kan kura ihop sig inomhus!
    Kram!

    Marianne: Jag har faktiskt funderat over att skaffa ett pass till men ambassaden har i Abu Dhabi ar inte alls hjalpsam. Nu har jag redan ansokt min ESTA med nuvarande pass men definitivt nagot att fundera pa i framtiden! Det ar blandade kanslor att aka hem. Alla andra lamnar staden sa det kanns lite ensamt, men samtidigt sa ar det jobbigt att bo i kappsack med ungarna sa lange och nu nar man jobbar sa blir det svart att ta ledigt sa lange. Och vi vill ocksa se lite annat i varlden. Min granne/vaninna ar fran Montana sa vi ska bo i deras stuga. Det blir utflykter och fisketurer och annat spannande. Vi kanner varandra sedan Singapore och flyttade sedan hit tillsammans med Emirates och vara pojkar har gatt i skolan tillsammans sedan de var sma!
    Kram!

    Christian: Ja, tva pass blir nagot jag far undersoka helt enkelt. Men ambassaden har ar inte alls hjalpsam, de verkar tycka att man ar till besvar sa fort man ska fraga eller ordna nagot. Ja, jag andrade fotot i headern och sedan fargerna, det var sa dystert! Kul att du tycker det var snyggt! Jag har varit usel pa att lagga upp foton och sant pa sistone, har inte tid helt enkelt!

    Kors och Tvars: Ja vi ser fram emot resan och det blir skont for ungarna att fa en skolpaus aven om vi ar kvar. Och en manad gar sa fort! Hela det har aret har gatt sa fort hittills! Varmen ar valdigt tryckande just nu, det gor nastan ont att ga ut!
    Kram!

    ReplyDelete
  8. Jätte kul om man kan hälsa pa nagon. Har varit i Minneapolis & jag gillade staden mycket!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  9. Seattle och Montana låter härligt! Väldigt annorlunda mot Dubai så det blir ju spännande :) Över 40 grader varmt, puh! Då är det skönt med pool, parasoll och siesta :) Kram!

    ReplyDelete
  10. Lisa: Minneapolis later som fin stad ocksa, har flera grannars som ar darifran och sa ar det ju i "svenskbygden"!

    Fourmum: Ja allt som ar annorlunda mot Dubai ar just nu valdigt valkommet! Lite camping och fiske ska bli underbart, framforallt att man inte tuppar av pa grund av varmen!
    Kram!

    ReplyDelete
  11. Lisa: Minneapolis later som fin stad ocksa, har flera grannars som ar darifran och sa ar det ju i "svenskbygden"!

    Fourmum: Ja allt som ar annorlunda mot Dubai ar just nu valdigt valkommet! Lite camping och fiske ska bli underbart, framforallt att man inte tuppar av pa grund av varmen!
    Kram!

    ReplyDelete
  12. Vad trist att de är så ohjälpsamma på ambassaden. Tyvärr verkar det som att det ofta är så, har jag fått för mig.
    Kanske hade det gått bättre om han den där playern som var med i realityserien Diplomaterna (hette den väl)fortfarande hade varit kvar i Abu Dhabi.
    Undra vart han har tagit vägen förresten..

    ReplyDelete
  13. Christian: Hahaha minns det dar programmet! Han som spenderade all tid pa stranden med snygga flygvardinnor. Formodligen fortfarande avlonad av Sverige, tyvarr...
    Ja det ar lite trist att man alltid far ett sant trakigt mottagande pa ambassaden. Dessutom maste vi aka fran Dubai till Abu Dhabi vilket alltid blir extra knoligt nar man jobbar. Onskar att de hade nagon form av servicekontor i Dubai nagon dag i veckan. Men icke sa nicke. Singapore var mycket battre, dar var vi hembjudna till ambassadoren och han var hur trevlig som helst. Ambassaden i sig var ocksa mycket trevligare.

    ReplyDelete
  14. Säkert är det väldigt stor variation på ambassaderna. Mycket beror väl på personalen. Jag har inte så stor erfarenhet av de svenska ambassaderna mer än några på Balkan och den i Sudan. Men vad mycket det betyder när det funkar!

    ReplyDelete