Sunday, July 15, 2012

Tillbaka i Mogadishu

Det har hant lite av varje sedan jag var i Mogadishu. Varat "base camp" har genomgatt en rejal ansiktslyftning; det nya kontorskomplexet ar fardigt sa det temporara kontoret ar numera matsal med stor TV. Maten har ocksa forbattrats, det serveras tva olika ratter (just nu biff eftersom det ar det enda som finns) samt efterratt. Senaste tillskottet ar en glassmaskin och en juicemaskin. Tre nya kockar fran Indien har borjat och det har gjort stor skillnad. Trots att resurserna ar valdigt begransade sa gor de sitt basta for att hitta pa spannande maltider. Till lunch at vi gronsakscurry med chapati och till middag kottgryta (biff...) med potatis och ris.
Jag har fatt ett trevligt rum i "gastflygeln" med kylskap, skrivbord (plastbord med stolar) och en ganska hard sang.
Igar var jag pa site visit ute vid stadion. Det blev en fard i militarkonvoj genom Mogadishu vilket var intressant. Staden ar sonderbombad och stora kulhal syns overallt. Gatorna ar halvtrasiga och mestadels bestaende av lera och sand. I sma skjul langs vagen pagar anda nagon form av handel. Pa vaggarna har fargglada skyltar malats, det finns allt fran "fest food" till reservdelar, apotek, sjukhus, skonhetsssalong. Langs gatan hanger slaktat kott i varmen till forsaljning, precis som i Afghanistan och Sudan. Kvinnor skyndar fram med sina fargglada abayor. Det finns en liten marknad med gronsaker och frukt. Vi stannade naturligtvis inte till i centrum, det ar alldeles for stor risk. Alla satt vi inpackade i militarkonvojen med vara skottsakra vastar pa och tittade ut genom de sma fonstren. Jag fick lite klaustrofbi, dels av det begransade utrymmet och dels for jag hade svart att rora mig med vasten pa. Efter vart timslanga besok vid stadion for att kolla hur arbetet fortskrider akte vi tillbaka.
Pa kvallen tittade vi alla pa rugby i det nyinredda TV-rummet.
I fredags hann vi med en promenad langs vattnet, det ar regnperiod nu och det gar stora vagor och blaser ganska friskt. Pa kvallen satt vi alla ute och pratade till langt in pa natten. Stjarnhimlen ar fantastisk och det blaser salta vindar fran havet.
Internet ar valdigt trogt sa det blir foton nar jag ar ater i Nairobi.

4 comments:

  1. Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit "wow" i kommentarerna på din blogg - men jag säger det igen! Det är så intressant och jag är fascinerad över att man över huvud taget kan åka till Mogadishu.
    Efter att du hade varit där förra gången sökte jag efter flygbolag som flög dit och tog sedan kontakt med resesamordningen på Migrationsverket eftersom jag jobbar med ärenden där folk ska återvända till sina hemländer. Fick då reda på att Turkish Airlines också har börjat flyga på Mogadishu. Nu kan jag ha en annan diskussion med somalier trots att den officiella linjen fortfarande är att vi inte kan verkställa beslut om utvisningar till södra Somalia.

    ReplyDelete
  2. Christian: Det stammer att Turkish numera flyger fran Stockholm via Istanbul! Tydligen manga hemvandare och besokare som anvander den rutten! Vi kanske ses i Mogadishu nasta gang! Det ar intressant, fascinerande och jag ar glad att man far tillfalle att se dessa stallen. Det ar dock inte sakert att rora sig fritt, vi maste alltid anvanda oss av konvoj utan for den sakrade zonen.

    ReplyDelete
  3. Absolut intressant plats. Även om jag är starkt för udda ställen lär det nog dröja innan du träffar på mig i den staden..

    ReplyDelete
  4. Shit vilket spännande jobb du verkar ha. Jag är en megafegis och skulle säkert inte ens våga åka till Mogadishu - tyvärr!

    ReplyDelete