Saturday, August 18, 2012

Sleepless in Seattle

Tja inte riktigt, vi har sovit som stockar har. Efter tio underbara dagar i Montana var det dags att atervanda till Seattle. Maken flog hem tidigt tisdag morgon for att aka vidare hem till Dubai pa kvallen medan jag och barnen akte tillbaka pa tisdag kvall och anlande ett sommarvackert Seattle pa kvallen. Vi tog the light train och sedan buss (efter hjalp av valdigt trevliga manniskor att komma pa ratt buss) till vart hotell Travelodge by the Spaceneedle. Laget ar valdigt bra med gangavstand till the Space Needle och Monorail ner till Westlake centre och darifran gangavstand till Pike Place Market och andra sevardheter. Hotellet i sig ar gammal och slitet men det ingar frukost (vafflor som man gor sjalv, agg och muffins, inte det mest halsosamma kanske men det funkar). Allt ats pa papperstallrikar med plastbestick. Rummen ar ganska slitna men det finns en TV och ett fungerande badrum och bast av allt, hotellet har en liten utomhuspool! Dessa dagar har det varit de varmaste i Seattle under hela sommaren, ovanligt varmt enligt alla! Det ar uppat 35 grader pa dagen men luften ar torr sa det ar helt ok for var del, skont med fint vader anda!
Vi har hunnit med ganska mycket sedan vi kom hit! Pa onsdagen tog vi buss ner till Westlake och besokte sedan underbara Pike Place Market. En promenad ner till Ivar's (som ar kand for sin clam chowder och som forresten hette Haglund i efternamn). Dar at vi lunch innan vi hoppade pa Washington State Ferry till Bainbridge Island! Val dar vandrade vi runt en stund innan vi akte tillbaka och gick till Amtrak station for att kolla biljetter till Everett, dar vara vanner bor. Ungarna var talmodiga och gick hela tiden, jag ar full av beundran! Tillslut akte vi hem och tillbringade en timme vid poolen innan vi begav oss till koreanska restaurangen Shilla som ligger ett stenkast harifran. Dar at vi en jattegod middag innan det var dags att ga hem igen och sova gott.
I gar akte vi ner till China Town och sedan tog vi buss till Everett som ligger 45 minuter norr om Seattle. Dar motte var f.d granne och van fran Singapore oss och vi akte hem till dem och grillade och pratade. En jattetrevlig eftermiddag och ungarna lekte jattebra. Det var nog skont for dem med en liten paus i allt turistande. Elias har varit lite skeptiskt, han tycker det ar laskigt att vara har utan pappa!
Idag var vi uppe i Space needle och sedan gick vi till EMP dar vi sag utstallnign om sci-fi, Nirvana, grungemusik, skrackfilmer samt Avatar! Det var intressant och ungarna gillade det. Efter det tog vi monorail ner till Pike Place Market igen och vandrade runt en stund innan vi akte tillbaka med lite pizza och sushi som ats pa hotellet. Barnen badade pa eftermiddagen och sedan gick vi en harlig kvallspromenad i den underbara varmen. Ett litet stopp pa en thailandsk restaurang for vatskeintag innan det bar hemat.
Nu har vi packat vaskorna och ar redo att aka hem imorgon. Vara vanner kommer och hamtar oss imorgon bitti och vi ater lunch tillsammans innan vi aker ut till Tacoma flygplats. Det kandes som ett helt lagom stopp med barnen, tror inte de hade orkat mer promenader men de har varit jatteduktiga och tyckt att det varit spannande anda! Bilder foljer!
tack for alla kommentarer i forra inlagget!!!

3 comments:

1. Det later som ni haft en härlig semester!!! Härliga bilder! Trodde inte det kunde bli sa varmt i Seattle...
    Kramar, Lisa

ReplyDelete
  2. Låter som ni haft en riktigt fin semester!!! Ska bli kul att se bilder senare.
    Kram!!

3. Det bor ganska många svenskättlingar i Oregon och Washington, speciellt från Norrland. Svärfar har flera kusiner som bor runt Seattle och maken har följdaktligen ett gäng sysslingar där :) Det är intressant för de har bra kontakt. De var hit 2006 el 2007 och svärfar och maken var dit 2008. Amerikanarna planerar för en Europa trip, inklusive Sverige nästa år, hoppas att det blir av! Kram