Wednesday, August 22, 2012

Tillbaka till verkligheten

Var sista dag i Seattle tillbringade vi med vara f.d grannar fran Singapore (som numera bor en timmes bilfard norr om Seattle). Vi gick pa Seattle Aquarium och tittade pa fiskar och sedan at vi lunch pa Ivar's och rundade av med kaffe pa Starbucks innan de skjutsade oss till Westlake station och vi tog taget ut till Sea-Tac. Allt gick smidigt tills vi kom ombord och det visade sig att flygplanet hade nagot tekniskt fel som gjorde att det enbart gick att tanka manuellt vilket tog extra tid. Fyra timmar extra for att vara exakt och under hela tiden satt vi i planet. Eftersom vi var beraknade att lyfta vid halv sex hade vi inte atit nagot utan tankte att det blir perfekt att ata middag pa flyget. Hungriga och torstiga barn gjorde sitt basta for att halla modet uppe och det serverades tilltugg och juice och vatten. Folk var dock forvansvart talmodiga och stod och smapratade lite har och var. Klockan halv tio sa lyfte vi antligen och inom en timme hade barnen fatt sin middag och kunde sedan somna. Trots obekvama stolar sa lyckades vi fa ganska mycket somn och ungarna vaknade lagom till frukost.
Nu forsoker vi bekampa vart jet-lag vilket gar hyfsat. Runt sju pa kvallen ar samtliga familjemedlemmar jattetrotta, det farliga ar att ta en eftermiddagslur med risk for att man vaknar upp mitt i natten! Klockan sex pa morgon vaknar vi alla men det ar val helt ok, det ar i alla fall inte tre pa natten! Forsoker stracka ut det med en timme at gangen men oj vad det ar svart att sta emot den dar trotthetskanslan!
Eftersom det var Eid Al Fitr och slutet pa ramadan sa fick vi tva dagar ledigt, sa jag utokade min ledighet med en extra dag. Sa imorgon torsdag borjar jag jobba igen, vilket ar lagom. En arbetsdag och sedan helg. Teresa ar fortfarande pa Filippinerna och maken har reserve, vilket betyder att han ar stand by en hel manad och kan bli utkallad nar som helst. Helt omojligt att planera med andra ord. Idag blir det en kort tur till kontoret for att ga igenom nagra saker infor fredagens mote med FN i Kenya (som jag hoppade over denna gang).
Ramadan ar som sagt over och vi atergar till normala arbetstider. Igar var jag och Joli och kopte skoluniformer vilket gick pa over 3000 kronor. De ar inte ens snygga och urusel kvalitet. Obligatoriska hattar inhandlades ocksa och till helgen ska vi kopa skor. Jag trostar mig med att jag slipper kopa vinteroveraller, galonbyxor och stovlar i alla fall. Det ar ju minst lika dyrt!
Maken hamtade oss nar vi landade, vilket var trevligt och sedan tog det lite tid att packa upp. De senaste tva dagarna har gatt at till att stada, tvatta och stryka men nu ar all semestertvatt klar och nystruken.
Jag har aven hunnit med att traffa vaninna S, som vi halsade pa i Tyskland nar de var pa semester dar och vi har uppdaterat varandra om vad som hant de senaste veckorna. Planer infor hosten har gjorts, en julresa till Bangkok i november samt kanske en langhelg till Europa. Maken och jag firar tioarig brollopsdag i oktober sa vi far se om vi aker nagonstans.
Nej nu ar det dags att gora sig i ordning och ta med Joli och aka till jobbet en svang!

8 comments:

  1. Vilka fina kort du tagit från semestern och ni verkar haft en fin resa! Skönt med lite ledigt innan vardag igen! Idag börjar J skolan igen, här är det rätt fina dagar men det går inte att lita på vädret. Kram M

    ReplyDelete
  2. Trevliga planer ni har inför höst & vinter! Trist att ni fick vänta sa länge i SEA! Skulle inte maken pa upgrade?
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  3. Marie: Tack! Det var en jatteharlig resa! Tar ett tag att fa ut jetlaggen ur kroppen!! Hoppas skolstarten gar bra for J!! Stora tjejen!
    Kram!

    Lisa: Ja man maste ju ha nagot att se fram emot ocksa! Maken borjar forhoppningsvis kurs nasta manad och om han klarar den (vilket vi hoppas) sa kan man flyga business med barnen framover! Tjoho!
    kram!

    ReplyDelete
  4. Nog är det roligt att kunna planera nya eskapader, nästan innan den förra tagit slut. Kul att ha fått följa er på resan!

    ReplyDelete
  5. Aldrig kul när det blir något problem med planet, men ni kom ju i alla fall iväg så småningom. Ha nu en sån där "lagom mjukstart" på verkligheten!

    ReplyDelete
  6. Kors och Tvars: Ja planerandet ar ibland minst lika roligt som sjalva upplevelsen! Roligt att du foljt med oss pa var resa!
    Kram!

    Marina: Nej det ar jobbigt med forseningar och sarskilt da man inte kan gora nagot annat an sitta snallt i sin stol! Vi har verkligen mjukstartat och det kanns helt ok, laddar infor sondagen da den riktiga arbetsveckan borjar igen!
    kram!

    ReplyDelete
  7. Härligt att er resa belv kanon. nu är du på G. igen. Jag hoppas få se dig här i KL. eller en gemensam resa till PH..... Jag jobbar själv med min jetlag.. Ev. ska jag till Dubai innan jul..... oj, vad jag skulle gilla att träffa dig! Kram

    ReplyDelete
  8. Katarina: Tanken att besoka dig i KL har slagit mig flera ganger och sjalvklart ska vi ses om ni kommer hit!!! That goes without saying!!!!
    KRAM!!!

    ReplyDelete