Monday, September 24, 2012

Back to Africa


Vart kontor i Nairobi
 
Det visade sig att jag var tvungen (i egenskap av "company lawyer") signera nagra papper pa en bank i Nairobi och akte en dag tidigare an planerat, namligen i dag. Allt var bestamt, vi hade tur som slapp fastna i alltfor segdragen trafik, trots hallregn och aska. Personen jag skulle traffa hade lovat att det bara var att komma forbi och signera. Lat ju lite for bra for att vara sant vilket det ocksa var. For det forsta var han inte dar, utan jag fick prata med en kollega. Hon hade en helt annan uppfattning och skickade ivag mig utan att ett endast papper blivit undertecknat. Val nere i lobbyn sa ringde jag nagra samtal, vantade ett tag och tog sedan hissen upp igen. Traffade samma kollega och helt plotsligt sa gick det jattebra att skriva under. Vad som hande pa de ca tio minuterna som jag akte hiss ner och upp vet jag inte. Men man upphor aldrig att forvanas. Frustrerande ar det men pa nagot satt befriande flexibelt. Man maste bara fraga pa ratt satt... Efter att ha pratat med den forbenade ambassaden som av principskal star pa sig sa kanns kanske den afrikanska varianten inte sa dum anda...
Nu sitter jag i vart nya kontor. Det ar en gigantisk villa med fin tradgard inte langt fran Village Market. Lugnt fint omrade med vackra villor, mest folk som jobbar for FN eller andra storre foretag som bor har. Vissa toaletter fungerar dock inte an och strommen gick i kvall for ett tag. Internet borjade fungera forst idag enligt mina kollegor. Vara kontorsmobler har anlant men endel fattas fortfarande. Allt tar tid.
Mina kara filippinska kollegor lagade nudlar med kyckling och gronsaker, jattegott. Alla hjalps at, en ror i grytan, de andra hackar gronsaker och sedan diskar de. Efter en god middag sa satt vi mest och surfade innan jag drog mig tillbaka till mitt limegrona rum. Imorgon vantar ytterligare ett mote.
Min amerikanska kollega som bor i rummet mitt emot kedjeroker och roklukten sprider sig in till mitt rum, vilket ar ganska irriterande.
Nu ska jag knoppa. Godnatt pa er alla!

10 comments:

  1. Replies
    1. Japp man ska inte klaga! Tre vaningar, massa rum. Man gar nastan vilse!

      Delete
  2. Det var ju tur att du fick signera alla papper till slut! Ja, man upphör aldrig att förvanas. Men fy vad hemskt med röklukten...trodde inte amerikanare rökte sa värst mycket. Here it's sometimes REALLY bad!!!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, i Afrika kan allt handa. Och andras inom en kort stund! Ja det ar ackligt faktiskt och sarskilt nar det smyger in i mitt rum, fy! Kram!

      Delete
  3. Ser ut lite som Black and White husen här i Singan!
    Ha en bra dag/ Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja visst paminner det om ett Black & White! Det ar jattefint och stort. Gott om stora fin hus har i narheten och det ar lika gront som i Singapore!
      kram!

      Delete
  4. Replies
    1. Japp man far da plats! Koket ar lika stort som hela vart hus i Dubai kanns det som! Men praktiskt att ha kontor och bostad i ett. Kram!

      Delete
  5. Vilket häftigt hus! Det är så roligt att få följa med dig på dina resor! Kram

    ReplyDelete
  6. Tack!! ja det ar ett stort hus, lite opraktisk layout men fint med balkonger och panormamafonster!!
    Kram!

    ReplyDelete