Monday, September 17, 2012

Fyra ar i Dubai!

Det ska man kanske fira! For exakt fyra ar sedan landade vi i ett varmt Dubai, mitt under Ramadan! Vi flyttade fran Singapore i slutet av juli och tillbringade hela sommaren hemma i Kinna. Det var faktiskt helt underbart. Jag och barnen gick pa oppna forskolan i min gamla hogstadieskola och dar traffade jag aven skolkamrater jag inte sett pa tid och evighet! Vi hann aven med kyrkans barntimma (nagon Elias fortfarande minns och pratar om) och sa gick jag och Joli andlosa promenader runt Kinna i det vackra sensommar och sedermera, vackra hostvadret. Gula lov och regnvata gator var exotiskt for oss som bott i Singapore i 2,5 ar. Vi kopte vantar och mossor och nya skor, jag inhandlade ett gymkort eftersom tanken var att vi skulle stanna i Sverige fram till oktober. Maken hade redan lamnat oss for att paborja sin kurs i Dubai. Han bodde pa ett tillfalligt lagenhetshotell tillsammans med andra flygfamiljer. Pa grund av olika visumrelaterade problem sa blev vi tvungna att aka ner tidigare an beraknat och jag minns att jag faktiskt var lite besviken! Jag hade sett fram emot en host hemma i Kinna! Hastigt och lustigt ordnades det biljetter och vaskorna packades med alla vara prylar. Vi flog fran Goteborg till Frankfurt och spenderade flera timmar vid "raketlekplatsen" dar ungarna lekte sig trotta innan vi antligen gick ombord vart flyg till Dubai.
Vi checkade in pa vart lagenhetshotell, dar vi fick bo i tre manader och dagen efter var det dags att besoka Elias nya skola, ordna med korkort och annat praktiskt. Lite av en chock blev det och jag minns den forsta dagen jag begav mig ut i trafiken, tidigt en fredagmorgon (da ar det nastan ingen trafik eftersom det ar motsvarigheten till sondag har). Jag var helt livradd for alla filer, rondeller och galningar som korde om mig. Det tog ett par dagar innan jag vagade satta mig bakom ratten igen.
Spannande kryddor i Deiras kryddsouk

Vackra nypon hemma i Kinna
Elias och Joli, for fyra ar sedan!
 
Tank vad fort tiden gar! Elias har bytt skola till sin nuvarande, fran British curriculum till IB och international curriculum. Joli har hunnit med tre olika forskolor/dagis och gar nu pa samma skola som sin bror. Vi har flyttat tva ganger, dels fran vart lagenhetshotell till ett town house i Mirdif och ett halvar senare, fran Mirdif till var nuvarande bostad vid Dubailand.
 

16 comments:

  1. Tiden bara rinner iväg! Jag har konstaterat att jag nu gjort två och ett halvt år i Singapore och vart de åren tog vägen vet inte jag...

    ReplyDelete
  2. Och vi har varit i Sydafrika i 2 år och 9 månader! Ångrar inte en sekund och här stannar vi! Men man ska aldrig säga aldrig förstås! Jag ska

    ReplyDelete
  3. Ett tag när jag var yngre så flyttade jag en gång per år, även om det inte var så långt.. Men man får rätt bra koll på sina pinaler ;) Nu har jag bott i samma hus i 12 år :) Kram!

    ReplyDelete
  4. Eastcoastmom: Ja jisses! Man hanger inte med!
    Kram!

    Marina: Det ar skrammande hur fort det gar! Det har aret har ju bara sprungit ivag, mentalt tror jag att jag fortfarande befinner mig i mars manad!
    Kram!

    Familjen Kruger: Wow, ja visst gar tiden fort! Men skont att ni inte angrar er och det forstar jag, ni verkar ha ett underbart liv i SA! Visst, man ska aldrig saga aldrig!
    Kram!

    Fourmum: Ja en fordel ar att man tvingas slanga/rensa varje gang man flyttar! En sak jag kan sakna med att inte ha eget hus ar att man inte kan pyssla och mala som man vill.
    Kram!

    ReplyDelete
  5. Vilket äventyr...men verkligen skrämmande hur fort tiden gar! Vet du förresten hur man bokar Dubai International Hotel i terminal 3 om man bara har uppehälle i nagra timmar (dte är helt omöjligt pa websidan)pa natten?
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  6. Lisa: Ja tiden springer ivag! Hinner knappt med!
    Har du provat att ringa dit? Webbsidor och mail brukar funkar daligt har, folk bryr sig inte om att svara! Hor av dig om du vill ha hjalp!
    Kram!

    ReplyDelete
  7. Grattis till 4-årsdagen i Dubai:) Hur ska det firas?

    ReplyDelete
  8. Tänk vad tiden går... Det är i alla fall trevligt och intressant att följa dig därborta och när du är på dina resor.

    ReplyDelete
  9. Ja, usch vad tiden går!! Tänk vad mycket ni har hunnit med och barnen har "bara2 bott utomlands. Det är en enorm upplevesle ni får vara med om. själv är jag inne på land nr 3 på ganska korta 5 år.

    Kram

    ReplyDelete
  10. Mitzie Mee: Tack! Det blev lite vin med tjejerna i grannskapet!
    Kram!

    Christian: Tack!!! Det ar roligt att ni vill folja med!

    Katarina: Ja det gar sa himla fort. Ungarna har ju ingen aning om vad Sverige ar egentligen, fast Elias bodde dar i tre ar innan vi flyttade till Singapore.
    Tre lander pa 5 ar, wow! Men vilka upplevelser man far och alla manniskor man traffar!
    Kram!

    ReplyDelete
  11. Mitzie Mee: Tack! Det blev lite vin med tjejerna i grannskapet!
    Kram!

    Christian: Tack!!! Det ar roligt att ni vill folja med!

    Katarina: Ja det gar sa himla fort. Ungarna har ju ingen aning om vad Sverige ar egentligen, fast Elias bodde dar i tre ar innan vi flyttade till Singapore.
    Tre lander pa 5 ar, wow! Men vilka upplevelser man far och alla manniskor man traffar!
    Kram!

    ReplyDelete
  12. Vilket äventyr. Var tvungen att googla på lite bilder från Dubai och det är ju ganska långt från de svenska vyerna ;) Spännande att få läsa om er liv därborta. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja det ar ju mest sand har nere och jag saknar den grona, svenska naturen! Men vi ska inte klaga, vi trivs bra har! Kram!

      Delete
  13. Grattis i efterhand!! Tänk så mycket som hänt och vad mycket ni varit med om. :-) och du vad SMÅ de var då barnen! Fast E var ju bara några månader för fyra år sedan så visst händer det massor med barnen under ett par år.
    Kul att ni trivs så bra fortfarande också!
    Vi har i oktober varit här i SJU(!!) år! Helt otroligt faktiskt!
    KRAM!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack!!! Ja visst har det hant jattemycket! Och ungarna har blivit stora! Ibland gar det lite val fort men det ar val kanske ett tecken pa att man trivs?
      Sju ar later ocksa lang tid, tiden springer verkligen ivag. Men ni trivs ocksa bra vad jag forstar och sarskilt nu med ditt nya spannande jobb!
      kram!

      Delete