Wednesday, September 26, 2012

Kenyansk lunch

Antligen sa har jag fatt smaka pa kenyansk mat! Trots att jag varit har flera ganger har det inte blivit av men idag sa tog var kenyanske revisor oss pa langlunch till Kigwaru Inn, en restaurang i Nairobis norra del. Man sitter som i sma separata hus som ar fordelade langs en brant kulle. Maten forbestalls per kilo och vi festade pa 4 kg grillad get, nyama choma samt irio (bonor, potatis, majs och gronsaker som kokas tillsammans till en los massa och som ats med handerna). Till detta serverades aven en frasch sallad pa tomater, lok, chili och koriander. Kottet var helt fantastiskt! Mort, valsmakande och grillat till perfektion. Det var helt tyst kring lunchbordet, alla var upptagna av att stoppa i sig av den goda maten, som ats med handerna. Efterat blev det lite "getkoma" och vi alla rullade ner till bilen och tillbaka till kontoret. Detta gav sannerligen mersmak och nasta gang ska jag leta mer lokala restauranger istallet for att hamna pa de vanliga vasterlandska.
Igar fyllde var kollega ar och det borjade med en fodelsedagsskal efter arbetet (sa praktiskt att ha bostad och kontor i samma hus!) och sedan vidare till den latinska klubben "Havana" dar vi at middag. Vidare darifran till vart stamstalle "Gypsies" i Westlands och sa avslutade vi pa "Casablanca" dar mina filippinska kollegor tog over karaokekvallen. En annan som inte begavats med sangrost stod mest och dansade vid sidan om. Fodelsedagsbarnet hade vid det har laget redan akt hem, mellan utestalle 2 och 3. Jag ska erkanna att det var inte helt enkelt att kliva upp imorse men aterigen, sa praktiskt att bara rulla ner for trappan for att komma till jobbet!
En bild nedan pa de sma basen som man sitter i och avnjuter sin grillade get!
 

8 comments:

  1. Nu blev jag hungrig ;-) Du verkar ha det bra & trevligt i Kenya...right on!
    Kram, Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har det mycket bra men ar av nagon anledning valdigt "homesick" och langtar hem till ungarna! Men jag aker hem redan ikvall igen! Kram!

      Delete
  2. Alltså det där med att prova olika maträtter, det är bland det bästa som finns med att resa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut! Men jag ar en liten fegis och ar inte sa aventyrlig av mig gallande frammande mat! Detta var dock jattegott!

      Delete
  3. Tyckte väldigt mycket om maten i Kenya, fast testade aldrig grillat get:) Har du provat ugali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte provat ugali men far gora det nasta gang!!

      Delete
  4. Vi åt också nyama choma när vi var i Kenya, men det var bara grillade inälvor... inget kött?
    http://www.freedomtravel.se/2012/05/nairobi-kisumu/
    Annars åt vi ugali två gånger om dagen. Helt ok, fast blev lite trött på det:
    http://www.freedomtravel.se/2012/04/smaklig-maltid/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Var get var valdigt god, underbart mort kott! Kandes bra att antligen prova lite lokal mat!

      Delete