Thursday, September 13, 2012

Tips mottages tacksamt!

Jag ar ju som sagt inne i min inredningsfas och just nu ska de andras pa det mesta. Siktet ar installt pa barnens rum som jag inte far nagon ordning pa. Barnen delar rum (nu hor det till saken att Joli sover mestadels inne hos Teresa...) men de tillbringar anda viss tid inne i sitt gemensamma rum. Jag har lange funderat pa att kopa en vaningssang, dels for att fa mer utrymme och for att locka tillbaka dottern till rummet. Tycker att vaningssang ar praktiskt och det finns manga fina varianter. Just nu har barnen varsin "sang" (snarare tjock madress pa ett fult underlag) som star som i ett "L" i hornet. Det funkar aven nar man har gaster och da kan ungarnas rum anvandas som gastrum eftersom det ar en en suite. Sa, ska jag ga och kopa en vaningssang (som da maste agera gastsang da och da och kanske inte sa praktiskt nar en lite skropliga mamma ska klattra upp for en lite trastege) eller ska vi halla fast vid de tva sangarna tills ungarna blir storre? Eller kanske kopa en san dar fiffig sang som man kan dra ut en extra sang underifran och som dagtid kan goras om till soffa/sang? Funderade ocksa pa att kopa ett skrivbord till Joli, hon alskar att sitta och rita. Just nu sitter hon i Teresas rum (dar hon kan se pa TV samtidigt) och jag undrar om ett skrivbord kan locka henne fran TV:n eller om det bara blir staende oanvant? For tva ar sedan kopte vi ett skrivbord till Elias men han sitter dar ganska sallan utan laxorna gor han pa vart kontor och sen slapar han ut sin laptop till vardagsrummet dar han sitter och spelar spel.
Min drom ar att fa till ett sant dar jattefint barnrum som man ser i olika bloggar och tidningar. Men fina detaljer, funktionella, roliga. Ett sant dar rum man sjalv onskade som barn.  Jag alskar att ga inne pa Pottery Barn och titta  men ibland ar jag nog for praktiskt lagd for mitt eget basta sa om smaprylar inte fyller nagon riktig funtion far de inte folja med hem, sarskilt om det kostar en mindre formogenhet. Asch dilemma. Nagon som har nagra bra tips?
 

8 comments:

  1. Tyvärr är väl inte jag den rätte att ge inredningstips. Jag har alltid önskat att jag skulle ha ett hus som ser ut som alla härliga bilder man kan se, men det blir liksom aldrig så, jag har gett upp. Jag har insett att det blir mest praktiskt och inte så snyggt...

    ReplyDelete
  2. Jag är inte heller någon heminredare..., det finns dock våningssängar där den nedre sängen är bredare vilket kan vara bra för både skröplig mamma och lite större gäster ;-) Det finns också "loftsängar" där skrivbordet är under bädden, då sparar man plats! / Marie

    ReplyDelete
  3. Marina: Jag ar ocksa mer praktiskt lagd, vilket irriterar mig sjalv ibland. Mina sma rundor slutar oftast med att det ser ut som det gjort tidigare!
    Kram!

    Marie: Jag har tittat pa sana men nu fastnat for en pa IKEA med utdragbar sang under (som man kan skjuta in under dagen) och som verkar lang nog for att harbargera en vuxen! Fortsattning foljer!
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Hej! HIttade till din blogg alldeles nyligen, och undrar hur gamla barnen är? Våra barn delade rum tills de var 5 och 7, sen kände vi att det blev för mycket krockar när de hade kompisar hemma. Läxor gjorde de alltid vid köksbordet tills de var 9 och 11 år, då fick de ett stort gemensamt skrivbord i nybyggda lekrummet, som låg precis intill köket. Mindre barn vill ju gärna vara dr man är och göra sina läxor.

    Nu gör de läxorna i sina rum, vid eget skrivbord (de är födda 1999 och 2001, går brittisk skola här i Madrid).

    Och just det, när de fick sina egna rum fortsatte vi ändå att använda ett av rummen som gästrum. När vi hade gäster fick sonen dela rum med lillasyster eller flytta in till oss under tiden.

    Jag har massor med ideer om inredning, älskar design! Men det är svårt då man hyr... Jag gillar inte alls våningssängar, det blir alltid tjafs om vem som ska ligga över eller under. Kanske hellre en trundle bed, som du nämnde.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  5. Eastcoastmom: Tack for du hittade hit och hoppas du stannar! Mina barn ar 9 och 5 (pojke aldst). Det funkar bra an sa lange, sonen sitter ofta med kompisarna och spelar TV-spel och da kan lillstumpan leka med sina kompisar i rummet. Laxorna gors vid vart skrivbord for da kan man enkelt hjalpa till, googla, kolla FB och annat samtidigt! :) Haller med om en trundle bed (ny har jag lart mig ett nytt ord!) ar det basta och den verkar lang nog att hysa en vuxen som halsar pa. Jag gillar vaningssang som praktiskt losning men det tar upp mycket plats och ljus anda. Vi bor i company accommodation sa jag vill inte piffa och mala for mycket om man anda ska flytta igen om nagra ar. Men man kan ju fa fint anda med detaljer och mobler!
    Kram!

    ReplyDelete
  6. Pia låter som du har ett spännande projekt framför dig. Jag har inga barn, så jag vet nog inget om inredning för el. Barn, på barns vis.. Sedan är jag ingen heminredare,, så ingen draghjälp från mitt håll kommer dock. Lycka till. Kram

    ReplyDelete
  7. Ledsen men jag har inga direkta tips. Med tanke pa att vi alla sover i samma sovrum som mest bestar av sangar och byrare for forvaring sa har jag noll tips.... vaningssang later bra ur soara-palts-synpunkt men visst kan det sakert vara lite samre i andra sammanhang. En sdan dar sang man kan dra ut later bra. bara man GOR det. ibland blir det ju inte alltid sa. A andra sidan far ni ju inte mindre plats an vad ni har nu. Hm, svart det dar. Lycka till!!!
    Sjalva har vi just bestallt en frysbox som vi ska klamma in i vart redan overfullavardagsrum. Det komemr INTE attt se ut som alla snygga hem i inrednignstidningarna kan jag lova. FULT kommer det bli, men det praktiska vinner denna gangen. Vi behover mer frysutrymme sa en frys far det bli...
    Kram!

    ReplyDelete
  8. Katarina: Ja ibland far jag ett ryck och sedan ligger allt i trada nagra manader! Nu ar jag dock tillbaka pa ruta ett igen, det blev ingen sang men daremot rensade jag ut lite i ungarnas rum och skaffade vi nytt soffoverdrag!
    Kram!

    Saltis: Tack! Jag ar mest praktiskt lagd sa ofta far det ta overhanden har hemma. Det blev ingen ny sang men daremot ett nytt soffoverdrag! Och sa flyttade jag runt lite prylar i ungarnas rum sa det blev lite "luftigare"!
    Kram!

    ReplyDelete